Направа на зарядно за акумолатор

Акумулатор. Алтернатор. Стартер. Запалителна система. Осветление и сигнализация.
driv3r
потребител
потребител
Мнения: 93
Регистриран: 07 фев 2010, 22:10
Модел на автомобила: eskort Mk4 1.6D 1989
Местоположение: Бургас
Status: Извън линия

Направа на зарядно за акумолатор

Мнение от driv3r » 05 юли 2010, 16:00

Здравейте колеги . Скоро се ровичках из разни форуми и гледах ,че може да се направи зарядно за акумолатор от захранване за pc намерих си едно захранване 200W но не мога да си намеря схемичка . Някои правил ли си е такова чудо , ако може случайно да помогне с нещо ще съм благодарен . Целта ми е да е общо взето с подръчни материали и да не се дават пари или ако се дават да са дребни сумички . Благодаря предварително

Потребителски аватар
tropper
потребител
потребител
Мнения: 687
Регистриран: 12 юли 2007, 00:34
Модел на автомобила: Ford Mondeo MK1 1.6 16V GLX '93; ГИ Stilogas/Tamona, изп. Tomasetto, инж. Valtek; *** КЛИМАТИК ***
Местоположение: София
Контакти:
Status: Извън линия

Re: Направа на зарядно за акумолатор

Мнение от tropper » 06 юли 2010, 10:50

Докакто го накараш да спре да гори, ще убиеш много време, нерви и елементи. Щом питаш как се прави е ясно че си далеч от материята...
...и да не се дават пари или ако се дават да са дребни сумички....
- не става тая работа. Или няма да зарежда, или ще гори на поразия. Приеми го като доброжелателен съвет.
късото съединение прави силата
LPG: Изображение / 1.07 заради гумите :)

driv3r
потребител
потребител
Мнения: 93
Регистриран: 07 фев 2010, 22:10
Модел на автомобила: eskort Mk4 1.6D 1989
Местоположение: Бургас
Status: Извън линия

Re: Направа на зарядно за акумолатор

Мнение от driv3r » 06 юли 2010, 11:18

Ами гледах , че хора са си правили от захранване зарядно , мисля , че ми трябва само управляващ блок за напрежение и един ампер метър , но просто исках да съм по сигурен всмисал такъв , че не съм от най големите разбирачи и исках да вида за пример , ако някой си е правил . Иначе понеже е старо захранването и аз си мисля , че няма да издуржи просто си мисля , че няма много живот в него , но аз не го правя толкова от нужда колкото за занимавка , не че ще е излишно де . Мерси мн се пак за съвета

Revell
потребител
потребител
Мнения: 425
Регистриран: 23 мар 2007, 15:53
Модел на автомобила: Escort '92 1.8 16V 105hp
Местоположение: Varna
Status: Извън линия

Re: Направа на зарядно за акумолатор

Мнение от Revell » 06 юли 2010, 11:20

Да не говорим че може да прецакаш и акомулатора. И в най - добрия случай ще зареждаш поне по 24 ч. А по кабелите от компютърното захранване 6-7 А могат ли да текат :-/: ? Ако е зле акомулатора толкова дърпа. Абе.... то захранването дава максимално 12V. Начи схемичката трябва да има бубинка да преобразува повече ток с напрежение. Туй 200W дали ще пусне 7-8 A :shock: ? Тука гледам едно 400W е с максимален ток 15А на 12 V :!:

driv3r
потребител
потребител
Мнения: 93
Регистриран: 07 фев 2010, 22:10
Модел на автомобила: eskort Mk4 1.6D 1989
Местоположение: Бургас
Status: Извън линия

Re: Направа на зарядно за акумолатор

Мнение от driv3r » 06 юли 2010, 13:32

Ами знам , че има едно правило акомулатора да се зарежда с 1/10 от капацитета си така другото което е ,че трябва да се зарежда някаде около 10 12 часа .Ще ми трябват някаде 5 6 А и за да има хора които са го правили това явно има тази големина на тока . Гледам на новия ми ПЦ захранването е 18 А обаче то е много по различно от това което си намерих аз . Знам само че жълтия кабел е 12 V червения е 5 V , а черния е маса . Това захранване обаче има и един кабел които излиза директно на 220V променливо напрежение и се чудя за къде е това напрежение , просто ми стана интересно ,а въпростното захранване е на около 10 години ама до последно работело :)

Потребителски аватар
tropper
потребител
потребител
Мнения: 687
Регистриран: 12 юли 2007, 00:34
Модел на автомобила: Ford Mondeo MK1 1.6 16V GLX '93; ГИ Stilogas/Tamona, изп. Tomasetto, инж. Valtek; *** КЛИМАТИК ***
Местоположение: София
Контакти:
Status: Извън линия

Re: Направа на зарядно за акумолатор

Мнение от tropper » 06 юли 2010, 14:08

Проблемът е че ПЦ-захранванията са с друг тип защита, доколкото въобще имат такава. Акумулаторът е с много ниско вътрешно съпротивление (ако е здрав) и се явява късо. В най-добрия случай ПЦ-захранването изключва. В по-лошия гърми. За да стане работата се прави защитата по доста по-сложен начин.
късото съединение прави силата
LPG: Изображение / 1.07 заради гумите :)

Потребителски аватар
S_C
потребител
потребител
Мнения: 4605
Регистриран: 05 юни 2008, 23:00
Модел на автомобила: Mondeo`95 2.0
Marea`01 1.6
Caravelle JX
Местоположение: София
Контакти:
Status: Извън линия

Re: Направа на зарядно за акумолатор

Мнение от S_C » 06 юли 2010, 15:02

Добро зарядно в магазина ти е около 20-25 лева.Аз си взех такова-холандско.Има си всичко-ампермер да видиш колко зарежда,защита срещу обръщане на кабелите,автоматично изключване при пълно зареждане...Мани ги тия самоделки.
Не говоря с непознати. Никога не се знае кой от двама ни ще се окаже психопат!

Потребителски аватар
nikolovvd
потребител
потребител
Мнения: 4952
Регистриран: 15 май 2006, 16:18
Модел на автомобила: Mitsubishi X
Местоположение: Видин
Status: Извън линия

Re: Направа на зарядно за акумолатор

Мнение от nikolovvd » 06 юли 2010, 15:02

Зарядното за акумулатор има някой параметри и функции, които захранването за компютър няма.
Прост пример - зарядното пуска изправено и не филтрирано напрежение, т.е. импулси с формата на полусинусоида 50 или 100 Hz.
Захранването за компютъра пуска изправено напрежение, което е стабилизирано на 5, -12 и +12 волта, а на по-старите и -5 волта.
Освен че са стабилизирани стойността и на тока и на напрежението се следи непрекъснато и ако някой параметър мръдне електрониката "дърпа шалтера", за да не замине компютъра, който във всички случай и десетки пъти по-скъп. Да не говорим, че честотата на напрежението преди филтриране е в границите 50 - 100 kHz.
За да зареждаш акумулатор ти трябва поне 14.5 волта. За целта ще трябва да преработиш захранването и да напъхаш още няколко екстри, за да не скапеш акумулатора. Само като информация трябва да знаеш, че свестните зарядни имат система, която след като се заруди акумулатора минава в поддържащ режим (поддържа около 13 волта), за да не се повреди акумулатора.

И накрая, ако си видял някой да зарежда акумулатор с захранване от компютър, да знаеш че си се объркал. Само кутията е била от захранване, а вътре е имало съвсем друга електроника.

iliyan_pi
потребител
потребител
Мнения: 4
Регистриран: 05 юли 2010, 09:46
Модел на автомобила: Ford excort
Status: Извън линия

Re: Направа на зарядно за акумолатор

Мнение от iliyan_pi » 20 юли 2010, 17:31

зарядно от захранващ блок за компютър се прави трудно - не е за лаици.Най- простото зарядно е от трансформатор,който на празен ход дава 12.5 - 12.7волта променливо напрежение и е поне 60вата, и един изправител(грец).Задължително е необходим предпазител на вторичната страна - 10ампера,а на първичната -2ампера.По същата схема са и тези зарядни БОШ по 30-50 лв.,но те имат и елемнтарен измерител на зарядния ток.Ако трафа дава по-високо напрежение нещата стават сложни,защото трябва да се контролира тока,а и ако го оставиш за дълго време може да ти изкипи акумулатора и да го хвърлиш!

забравих да ти кажа,че с елементарното зарядно се смята акумулаторът за зареден ако токът на зареждане спадне до 1-1.2ампера и не се променя с времето или ако нямаш амперметър -по гъстотата на електролита - всички клетки стават 1.26 или 1.27.Ако акумулаторът е капсулован се следи напрежението на клемите,което достига 15в,и повече,но този метод е доста опасен за хора ,които не са наясно с материята.Много е важно наобикновения акумулатор да се отвият капачките на клетките!От там се отделя водород - много внимателно ,ако е в затворено помещение - възможен е взрив! Изобщо цялата работа не е шега и е хубаво да те съветва някой, който е наясно!

мод: Използвай бутона "промени"

V. Todorov
потребител
потребител
Мнения: 51
Регистриран: 09 юли 2009, 20:47
Модел на автомобила: Fiesta
Status: Извън линия

Re: Направа на зарядно за акумолатор

Мнение от V. Todorov » 28 юли 2010, 20:28

Не подвеждаи човека!Как става с трансформатор,който на празен ход дава 12,5в.напрежение де си зареди акумулатор?Като изправиш тока през греца,напрежението ще падне, а и като гонатовариш този траф с акумулатора ше падне още напрежението, и отиваш на 11в.Прецени ,ако ти зарежда 11в. дали ще може да заредиш нещо с него.

Потребителски аватар
nikolovvd
потребител
потребител
Мнения: 4952
Регистриран: 15 май 2006, 16:18
Модел на автомобила: Mitsubishi X
Местоположение: Видин
Status: Извън линия

Re: Направа на зарядно за акумолатор

Мнение от nikolovvd » 28 юли 2010, 21:12

При 12.5 V на празен ход амплитудната стойност е приблизително (напрежението умножено по корен квадратен от 2) 17.7V. Това ще е и стойността след изправянето със схема на Грец, ако не се извади 1-1.2V колкото е пада върху диодите в изправителя. Или на практика 16.5V. Също и след филтрирането с кондензатор, но без товар. Когато се натовари, в зависимост от товара, това напрежение може да падне до 0V (нула) при късо.
Колкото е по-голям максималния ток на трансформатора толкова по-голям товар ще може да се включи, но на практика големината на тока зависи от максималния пропускан ток от диодите.

Потребителски аватар
tropper
потребител
потребител
Мнения: 687
Регистриран: 12 юли 2007, 00:34
Модел на автомобила: Ford Mondeo MK1 1.6 16V GLX '93; ГИ Stilogas/Tamona, изп. Tomasetto, инж. Valtek; *** КЛИМАТИК ***
Местоположение: София
Контакти:
Status: Извън линия

Re: Направа на зарядно за акумолатор

Мнение от tropper » 29 юли 2010, 12:30

nikolovvd написа:... Когато се натовари, в зависимост от товара, това напрежение може да падне до 0V (нула) при късо.
Колкото е по-голям максималния ток на трансформатора толкова по-голям товар ще може да се включи, но на практика големината на тока зависи от максималния пропускан ток от диодите.
Колега nikolovvd, позволи ми да те коригирам леко в името на точността на дискусията.

Нецитираните изречения - ОК.
От посочените:
Първото - пада до нула при късо, но ако трансформатора не е конструиран специално за късо (както при електрожен) ще изгърми в рамките на секунда или няколко.
Второто - колкото е по-голям макс. ток на трансформатора, толкова по-голям товар ще може да се включи без това да доведе до прегряване и големи загуби в пад на напрежение.
Третото твърдение - но на практика големината на тока зависи от максималния пропускан ток от диодите - диодите се подбират спрямо тока, така че да не изгарят. Токът си се самоопределя от товара, не от диодите.


Без да се обиждате, темата се развива по доста безумен начин. Питащият бъкел си няма от електроника, голяма част от съветите също са или неизпълними или неефективни.

1) Елементарните български/руски схеми от списанията, чиито модификации се предлагат в някои постове, могат да зередят акумулатора - да, НО само и единствено при строг контрол с уреди по време на зареждането. Как ви се струва в продължение на 12-16ч да поглеждате през 15 минути какво става?

2) Работещите (горе-долу прилично) стари български/руски схеми, съдържащи трансформатор са с тиристорно/симисторно управление и за човек който не е наясно откъде се свързва диода, да не говорим що е то операционен усилвател и има ли то почва у нас, са прекалено сложни за изпълнение и ОЖИВЯВАНЕ (подкарване).

3) Импулсно захранване - това е системата, която може да даде оптимални параметри за случая. Констуирането и подкарването му обаче изисква много сериозен опит. Преработка на компютърно захранване - да .... може .... но толкова неща трябва да се преработят че то направо си отива на нов проект. Имам го направен (и работещ) и знам за какво говоря.

Лирическо отклонение:
Пиша и в един форум за електроника и много често ми правят впечатление следните заглавия: "Дайте схема за ..." като на мястото на точките стои сложна система. Хората, които задават подобни въпроси, в повечето случаи не са си направили труда да вникнат в това какво трябва да прави тази система, при какви входни условия какво изходни сигнали да се образуват и т.н. ...
Всеки си мисли че ще хване някаква аматьосрка схема в нета, защото болшинството са такива, ще я запои с елементи за 2лв и тя ще тръгне от раз и ще работи по-добре от готовото устройство с пазарна цена 100лв (примерно). Повечето от тези чудесниелементарни схеми всъщност никога не са тествани, а са просто някаква идея която авторът е сънувал минути преди да се събуди. Това се вижда веднага от професионалист, който е добре запознат с конкретното течение в електрониката. Но любителят не може да го види, почва схемата, вижда че не работи и след това следват още 100 теми във форуми защо и как. И накрая се оказва (доста често) че цялата концепция е сбъркана и това няма начин да заработи. И къде отиде изгубеното време?

Малко ми е омръзнало повечето в България да се опитват да е#ът дявола, вместо да си седнат на четирибуквието и да помислят - ако искат да се развиват в насоката, за която питат - майката му е четене. Ако искат просто да си свършат работата - доста често най-евтиния вариант се оказва именно да купиш "скъпото" готово устройство, вместо да правиш серия неуспешни аматьорски опити да е#еш дявола.

Извинете ме за сърцерздирателните излияния, надявам се не съм обидил никого _friends_
късото съединение прави силата
LPG: Изображение / 1.07 заради гумите :)

diesel1.6
потребител
потребител
Мнения: 4211
Регистриран: 11 яну 2006, 14:37
Модел на автомобила: escort 1.3 GL + escort 1.6 d и мондео 1.8тд с летни джанти
Местоположение: Варна
Контакти:
Status: Извън линия

Re: Направа на зарядно за акумолатор

Мнение от diesel1.6 » 29 юли 2010, 13:43

И аз съм си приготвил едно 19 В захранване от компютър за аварийно зарядно. Има много сигурна евтина схема за преправянето.
Основният елемент е една крушка от кола с по-голяма мощност. Май имаше 55 вата, или може да се ползва една Н4 с две светлини в нея. Свързват се така, че тока да минава през крушката и зареждането може да започне. За крушката трябва топлоустойчива предпазна кутия, много лесно се прави от печатни платки или материала за тях. Ако крушката е с две светлини, може да се добави и ключе и да се направят няколко степени за силата на зарядния ток - на принципа на свързването на котлон за печка. Всъщност ключ от котлон може да се ползва и за зарядното, има си и цифри 1,2,3,0.
Такова зарядно не следи колко е зареден акумулатора. Все пак при достигане на заредено състояние, тока намалява чувствително. Добре е да се ползва волтметър за контрол. Ако има на разположение каквото и да е реле за време (има ги по всеки магазин по 5 до 15 лв), може да се настрои на няколко часа и да се остави спокойно да си работи. Или да се пусне да зарежда по 15 минути веднъж седмично, за поддръжка на акумулатора.
Хубавото решение са фабричните зарядни с сложен алгоритъм на зареждане. Струват по стотина лева, но са полезни. Вероятно се изплащат, ако си мъчиш колата с палене зимата и с дълги престои без да се кара. Аз знам за шведски, все ще си купувам, но отлагам. Засега загубих един акумулатор, който с това нещо щеше да е в отлично здраве. Ето тези са http://www.ctek.com" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Гугъл ми намира по-мощния вариант, подходящ за кола, за 56 долара в щатите.

Потребителски аватар
nikolovvd
потребител
потребител
Мнения: 4952
Регистриран: 15 май 2006, 16:18
Модел на автомобила: Mitsubishi X
Местоположение: Видин
Status: Извън линия

Re: Направа на зарядно за акумолатор

Мнение от nikolovvd » 29 юли 2010, 14:10

tropper написа:... надявам се не съм обидил никого _friends_
Споко, никой не си обидил!
Просто съм изтъкнал някой елементарни неща с които трябва да се съобразява питащият. Не водим научен спор и затово не се задълбах в теорията.
Ако бях го направил трябваше да описвам целия процес при зареждане на акумулатора, защити които са задължителни, генератори на ток, цени на частите и т.н.
В Пловдив има фирма, която прави интелигентни зарядни устройства съобразени с правилното зареждане и поддържане на заряда на един акумулатор, ако го забравиш включен за повече от допустимото време. Цената му преди 3-4 години бе 42 лв., а размера колкото адаптор за тонколони за компютър от среден клас. Мисля, че във форума има тема за него.
Ето го зарядното!
http://catalog.bg/product.php?company=22085&id=32714" onclick="window.open(this.href);return false;

Отговори

Върни се в “ЕЛ. ИНСТАЛАЦИЯ и ОБОРУДВАНЕ”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 12 госта