Имам ли проблем с TPS-а
Публикувано: 13 дек 2016, 00:59
Здравейте колеги и колежки
Имам един странен проблем с колата от около два месеца. При студен мотор сутрин, когато подавам повечко газ колата забива муцуна. Все едно набивам спирачка. При настоятелно задържане на педала от моя страна след 3-4-5 секунди колата тръгва. И така до следващото отпускане на педала и отново подаване на газ.
При доста гальовно подаване на газ - проблема изчезва.
Ако температурата е под нулата (или там някъде), сутрин паля и колата гасне. Това е само първото палене. Забелязал съм, че сутринта му трябва малко време на форда да си стабилизира оборотите - леко шават. Да речем +/-100 оборота някъде.
Напълно съм наясно, че диагностика от разстояние не се прави. И най-вероятно това ще са най-срещаните отговори.
Но нека да отбележа че на диагностика (20лв + 10лв таксита), вече ми казаха че колата е наред, всичко е в норма, било от лошия бензин, било от газовото, настройки, горивни карти, карай на бензин, ала-бала дай парите. Това е най-хваления елконаджия в моя град. Аз по принцип толкоз хвалени не ги харесвам, ама викам да го пробвам.
Миналата година при едни други диагностаджии (уж препоръчани), стана същото. Големи приказки, големи думи и т.н. Накрая колега от форума ме светна, че трябва да сменя мембраните на изпарителя, а проблема със разменените ми кабели на соленоидите си го реших сам.
Та така да се каже от диагностаджии ми е втръснало. Днеска ходих при тези вторите и човека ми се обиди, че били сервиз - да оставя колата и ще я оправят. Не ставало аз сам да си я правя и да ходя да ми проверят нещо конкретно.
Не ме разбирайте погрешно, не ми е за парите. Но мразя да ги давам и да не получавам нищо насреща. Още повече че ще го оставя тоя да ми разглобява електронния дросел дето струва 1000 лева.
Та след лиричното отклонение, да продължа с проблема.
Имам си "диагностика", имам си софтуер. Мога да боравя с компютър и притежавам аналитично мислене. За съжаление нямам опит и не познавам изцяло принципа на работа на ДВГ.
Когато колата позагрее - около температурата за превключване на газ (не знам колко точно градуса), проблема изчезва. Без значение дали е на бензин или газ. Смених бензиностанцията, покарах на бензин - уж имаше някакво подобрение, ама явно е било внушение.
По пътя на логиката изключвам ламбда сондата, понеже при загрял мотор (когато работи кислородния датчик) - проблем няма.
Имах съмнения за T-MAP сензора, но данните за температурата на въздуха и налягането в колектора ми се струват напълно логични. Освен това вече два пъти го чистих, макар че си беше чист, с надежда да има някаква промяна.
Последва температурния датчик. По принцип стрелката при загрял мотор винаги си стоеше една идея преди 90 градуса. Смених си го сам, понеже не беше чак толкова сложно, пък и беше 13 лева. То една диагностика ми излиза двойно
Единствената разлика след смяната е че вече стрелката си кове на 90 градуса и толкоз. Реших един незначителен проблем.
Продължих да търся проблема във въздуха. Чистих си дросела, пръсках с какво ли не по тръбички и маркучета за евентуално смучене на въздух или загуба на вакуум. Но нищо не открих.
Взех да гледам живи данни. Забелязах, че ETB_DSD се различава от ETB_ACT. И двете връщат стойности в градуси.
ETB_DSD - Electronic Throttle Body - Desired - изчислената (от PCM-а) оптимална позиция на дроселовата клапа за правилна горивна смес на база датчици (включително електронния педал). Това се подава и като сигнал към моторчето на дросела, за да завърти клапата.
ETB_ACT - Electronic Throttle Body - Actual - това което идва реално от TPS-a като обратна връзка на колко градуса се намира дроселовата клапа.
Демек има разлика между това което иска компютъра и това което реално получава като данни. В момента не се сещам за конкретна цифра, но да речем че най-много до 1-1,5 градуса имат постоянна разлика и постоянно шават леко надолу, леко нагоре. А двете графики не си и приличат. Предполагам компютъра постоянно иска да компенсира шаващите данни от ТПС-а и затова и Desired данните шават.
Данните от ETB_ACT по принцип са динамични (не знам дали трябва да е така). В смисъл градусите не се движат плавно от да речем 0 до 10, а постоянно подскачат +/-0.5 градуса да речем между 0 и 10 ако ускорявам. Това е само примерно, понеже нямам точни данни пред мен.
Следващия въпрос който възникна в мен е дали моторчето прави проблема или ТПС-а. Ако е ТПС-а проблема се решава за 160 лева. Ако е моторчето... 1000 кинта за нов дросел . Е, има и по евтини решения.
Какво направих - реших да гледам какво става по колата при незапален двигател - на контакт.
TPS-a (ETB_ACT) си шаваше между 0.6 - 0.8 градуса, като отвреме на време подскачаше и до 1.10 или 1.20 градуса да речем.
Та днеска затова ходих при елконаджиите да ми го видят и да кажат дали това е нормално поведение. А понеже ми се обиди човека, сега занимавам вас
В крайна сметка мога да поръчам китайски TPS за 50-60 лева за едната "диагностика". Така хем ще знам дали работи коректно вместо да давам пари колкото за две диагностики без резултат.
Та питанките ми са:
1. Нормално ли е това поведение на ТПС-а?
2. Проблемен ли е?
3. Смятате ли че е за смяна?
4. Достатъчни ли са симптомите за заминал ТПС?
5. Има ли друг потенциален виновник който да предизвиква тези аномалии?
6. Възможно ли е електронния педал да е виновника? Макар че не виждам пряка връзка с него.

Имам един странен проблем с колата от около два месеца. При студен мотор сутрин, когато подавам повечко газ колата забива муцуна. Все едно набивам спирачка. При настоятелно задържане на педала от моя страна след 3-4-5 секунди колата тръгва. И така до следващото отпускане на педала и отново подаване на газ.
При доста гальовно подаване на газ - проблема изчезва.
Ако температурата е под нулата (или там някъде), сутрин паля и колата гасне. Това е само първото палене. Забелязал съм, че сутринта му трябва малко време на форда да си стабилизира оборотите - леко шават. Да речем +/-100 оборота някъде.
Напълно съм наясно, че диагностика от разстояние не се прави. И най-вероятно това ще са най-срещаните отговори.
Но нека да отбележа че на диагностика (20лв + 10лв таксита), вече ми казаха че колата е наред, всичко е в норма, било от лошия бензин, било от газовото, настройки, горивни карти, карай на бензин, ала-бала дай парите. Това е най-хваления елконаджия в моя град. Аз по принцип толкоз хвалени не ги харесвам, ама викам да го пробвам.
Миналата година при едни други диагностаджии (уж препоръчани), стана същото. Големи приказки, големи думи и т.н. Накрая колега от форума ме светна, че трябва да сменя мембраните на изпарителя, а проблема със разменените ми кабели на соленоидите си го реших сам.
Та така да се каже от диагностаджии ми е втръснало. Днеска ходих при тези вторите и човека ми се обиди, че били сервиз - да оставя колата и ще я оправят. Не ставало аз сам да си я правя и да ходя да ми проверят нещо конкретно.
Не ме разбирайте погрешно, не ми е за парите. Но мразя да ги давам и да не получавам нищо насреща. Още повече че ще го оставя тоя да ми разглобява електронния дросел дето струва 1000 лева.

Та след лиричното отклонение, да продължа с проблема.

Имам си "диагностика", имам си софтуер. Мога да боравя с компютър и притежавам аналитично мислене. За съжаление нямам опит и не познавам изцяло принципа на работа на ДВГ.
Когато колата позагрее - около температурата за превключване на газ (не знам колко точно градуса), проблема изчезва. Без значение дали е на бензин или газ. Смених бензиностанцията, покарах на бензин - уж имаше някакво подобрение, ама явно е било внушение.
По пътя на логиката изключвам ламбда сондата, понеже при загрял мотор (когато работи кислородния датчик) - проблем няма.
Имах съмнения за T-MAP сензора, но данните за температурата на въздуха и налягането в колектора ми се струват напълно логични. Освен това вече два пъти го чистих, макар че си беше чист, с надежда да има някаква промяна.
Последва температурния датчик. По принцип стрелката при загрял мотор винаги си стоеше една идея преди 90 градуса. Смених си го сам, понеже не беше чак толкова сложно, пък и беше 13 лева. То една диагностика ми излиза двойно

Единствената разлика след смяната е че вече стрелката си кове на 90 градуса и толкоз. Реших един незначителен проблем.

Продължих да търся проблема във въздуха. Чистих си дросела, пръсках с какво ли не по тръбички и маркучета за евентуално смучене на въздух или загуба на вакуум. Но нищо не открих.
Взех да гледам живи данни. Забелязах, че ETB_DSD се различава от ETB_ACT. И двете връщат стойности в градуси.
ETB_DSD - Electronic Throttle Body - Desired - изчислената (от PCM-а) оптимална позиция на дроселовата клапа за правилна горивна смес на база датчици (включително електронния педал). Това се подава и като сигнал към моторчето на дросела, за да завърти клапата.
ETB_ACT - Electronic Throttle Body - Actual - това което идва реално от TPS-a като обратна връзка на колко градуса се намира дроселовата клапа.
Демек има разлика между това което иска компютъра и това което реално получава като данни. В момента не се сещам за конкретна цифра, но да речем че най-много до 1-1,5 градуса имат постоянна разлика и постоянно шават леко надолу, леко нагоре. А двете графики не си и приличат. Предполагам компютъра постоянно иска да компенсира шаващите данни от ТПС-а и затова и Desired данните шават.
Данните от ETB_ACT по принцип са динамични (не знам дали трябва да е така). В смисъл градусите не се движат плавно от да речем 0 до 10, а постоянно подскачат +/-0.5 градуса да речем между 0 и 10 ако ускорявам. Това е само примерно, понеже нямам точни данни пред мен.
Следващия въпрос който възникна в мен е дали моторчето прави проблема или ТПС-а. Ако е ТПС-а проблема се решава за 160 лева. Ако е моторчето... 1000 кинта за нов дросел . Е, има и по евтини решения.
Какво направих - реших да гледам какво става по колата при незапален двигател - на контакт.
TPS-a (ETB_ACT) си шаваше между 0.6 - 0.8 градуса, като отвреме на време подскачаше и до 1.10 или 1.20 градуса да речем.
Та днеска затова ходих при елконаджиите да ми го видят и да кажат дали това е нормално поведение. А понеже ми се обиди човека, сега занимавам вас

В крайна сметка мога да поръчам китайски TPS за 50-60 лева за едната "диагностика". Така хем ще знам дали работи коректно вместо да давам пари колкото за две диагностики без резултат.
Та питанките ми са:
1. Нормално ли е това поведение на ТПС-а?
2. Проблемен ли е?
3. Смятате ли че е за смяна?
4. Достатъчни ли са симптомите за заминал ТПС?
5. Има ли друг потенциален виновник който да предизвиква тези аномалии?
6. Възможно ли е електронния педал да е виновника? Макар че не виждам пряка връзка с него.