1,8 тд(и) - електромагнитен клапан,електронен блок и т.н. ?!
Публикувано: 17 яну 2010, 11:29
За прословутите "лоши" помпи Лукас, ЕКУ, което ги управлява, и как да се отнасяме с тях
Помпата е Лукас, DPC. Съществува вариант с Бош, но никой не е виждал. Може да се монтира Бош, изцяло механична, но това има някои минуси и е друга тема.
Лукас на Мондео 2 има клапан за допълнителна промяна на ъгъла на впръскване - нарекъл съм го електромагнитен клапан ЕК. Този клапан е нещото, което прави колата да е кола и да върви както се полага. Може би може и без него, но за толкова години не се намери никой да покаже как да стане.
Електромагнитния клапан ЕК се управлява от ЕКУ. ЕКУ следи данните от умната трета дюза, датчикът за положение на КВ, положението на педала на газта (забравих съкращението за този датчик - потенциометъра на рейката на помпата е), вероятно оборотите от генератора, вероятно количетсвото на консумирания въздух чрез МАФ.
Помпата по принцип почти осигурява необходимия момент на впръскване. Останалото го върши ЕКУ и ЕК клапанът. Те внасят корекции, които са достатъчно големи за да провалят работата на двигателя при грешна настройка и да направят карането забавление при правилна. Когато на ЕК е постоянно отворен, той променя монета на впръскване към заксънение, цитат
Еще кто будет проверять - при обесточеном динамическом корректоре УОВ максимальный ранний, при запитке +12 максимально поздний
Диагностиката на цялата система е леко затруднена, но все пак домашно възможна (и сервизно невъзможна - Бг странност).
Няма какво да се правя на знаещ, направо препращам към форума на руските ни приятели - очевидно по-сериозно погледнали на въпроса от нас. Други неща си ги имаме из форума или из нета.
1.Настройка на потенциометъра за положение на педала на газта (рейката на ГНП)
http://mondeoclub.ru/forum/topic/56218/" onclick="window.open(this.href);return false; ... B0__st__40" onclick="window.open(this.href);return false;
Ето един от методите, струва си да се прочете и разбере цялата тема - има защо:
В разъеме есть 3 провода от потенциометра (красный ,желтый и зеленый), на одном из них масса, на втором +5В(запитка от Б/У) и третий провод это сигнал на Б/У , в диапазоне от 0,3В до 5В(естественно при изменении положения педали газа, или рычага на ТНВД).
Главный интерес вызывает напряжение на сигнальном проводе в момент холостых оборотов. Сравнив данные(чем больше, тем лучше) сможем дружно сделать вывод!!!!!
У себя проводя опыты сначала регулировал потенциометр с помощью трубочки на клапан ЕГР, сегодня выставил 0,6В на холостом ходу(по аналогии с бензиновыми моторами).
2.Настройка на ъгъла на впръскване от шайбата на ГНП по метода на следенето на работата на ел. клапана, http://mondeoclub.ru/forum/topic/46198/page__st__40" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; цитат
Прогрел мотор пока заработали вентиляторы. На регуляторе педали газа (чёрненькая на насосе) на среднем проводе выставил стрелочным прибором 0.6 вольта.
Паралельно клапану УОВ подключил лампочку 12в 25вват Регулировал шкивом до тех пор пока
при резком нажатии газа лампа начинала( только начинала!!!) ярко вспыхивать.Оказывается, что даже пол мм уже играет роль.
Моню не узнать -резвый подхват особенно вверху( думаю трохан перекрутил что внизу слабоват)
на 4 до 120 на легке на 5 150 дальше не пробовал но запас был.Главное- пропала пелена дыма.
Заводка с пол тыка даже на горячую.
Лампочку подключал в разъём куда идут все провода от насоса.
Метод основывается на том, как мозг мони корректирует угол впрыска.А лампочка является активной нагрузкой(если ткнуть туда тестером ,всё время будет что-то показывать)и одновременно индикатором включения УОВ.
УОВ(если живой) делает угол позже особенно при перегазовке,а для заводки лучше пораньше.
Если сделать сильно ранний будет сильно дыметь и лязгать,а поздний станет тяжело заводиться.
Для сведения- крутя за шкив ключом на 24 по часовой-раннее,против -позднее.
3.Проверка на умната дюза - трябва да е със съпротивление около 98 Ом, може и да има отклонения.
За да има смисъл всичко това ГНП трябва да е в работещо състояние все пак.Какво знаем дотук - имаме електронен блок. Намира се пред жабката. Кулунгът му е отпред в дв отделение, в ъгъла. Електронният блок управлява климатизацията на купето и всичко електрическо по горивната апаратура, вкл ЕГР.
Физически съществуващите му входни канали са нещо такова:
1. датчик за положението на коляновия вал - датчик на Хол (не съм сигурен)
2. "умна" дюза - дюза е електромагнитен елемент, която дава информация за ефективният момента на впръскване - онзи, който в крайна сметка се е получил след наслагването на действието на всичките регулатори, клапани, жици, мехурчета въздух и т.н.
3. температура на двигателя - не знам дали има електрически датчик. Почти сигурен съм, че е оставена класическата схема с термочувствителен елемент в помпата, а електрониката косвено съди за температурата според увеличеният ъгъл на предварение на впръскването (от този термочувств. елемент).
4. параметри на горивото и въздуха - не знам дали мери нещо. Налягането на турбото и съответно увеличаване на цикловата порция гориво и намаляването на ъгъла на предварение са си в помпата Лукас като механична част.
5. контрол на изправността на системата - при изключване или нетипична стойност на някой елемент, датчик или изпълнителен, тръгва друг режим на работа. В някои случай колата се спъва, в други се "отпушва" - зависи от температурата и влажността, както и от горивото как ще се усети аварийният режим. Примерно откачане на кабела на ЕГР предизвиква това.
6. датчик за положение на педала на газта и датчик за отпуснат педал на газта (ако са налични и двата - интегрирани са в едно нещо) - първият е потенциометричен, вторият е краен изключвател. Имат отношение към ЕГР, за останалото нямам точни знания.
7. датчик за заден ход - не знам кой и как се ползва. Резултатът трябва с моторчето за празен ход да се повишат оборотите до примерно 1000 или повече.
8. Компресор на климатика - пак оборотите би трябвало да се повишат до 1000+
9. амортисьорчето за забавяне на връщането на рейката за подаване на газ - и то е вкарано в програмата на контролера, определено влияе.
Кое какво прави - тука вече става по-мъгливо.
1. как електрониката влияе на ъгъла на предварение - предполагам, че е с електромагнитния клапан, който бил като помпа. Но съм чувал и за втори, нямам идея какъв е.
2. ЕГР е почти ясен как работи. Той е лесен за изолиране - ако е в ред клапанът му, може да се запуши вакуума, а другият начин е с тапа на тръбата. Откачането на куплунга води до т.5 от предния абзац - авариен режим.
3. Положението на рейката за горивото и потенциометъра влияят на ЕГР, а е възможно и на електромагнитния клапан.
4. крайният изключвател за отпуснат педал на газта влияе на ЕГР и пак на ъгъла (заедно е с предното нещо, в един корпус)
5. моторчето за празен ход - повишава оборотите на празен ход от втората рейка на помпата Лукас. Поради некомпетентността ни за тази помпа, не знаем за какво е тази рейка. АКо се врътне, вдига оборотите до около 1150. Интересното е, че рязко се повишава отзивчивостта на двигателя към натискане на педала на газта. Ства много "свеж". За тази рейка има съмнения, че влияе на ъгъла на предварение, но не мисля, че е така. Не съм разгледал устройството на помпата, но съответните монтьори казаха, че е само за оборотите.
6. остана ли нещо?
комуникация с електронния блок - ползва се Форд фирмен протокол, разновидност на обичайния ОБД или както се казва (не съм го разучавал много). Прочитат се някои работи за климатика, но за мотора не може. Знам един човек от един форум (не се смейте, ако не е от нета, струва пари), който знае тези неща. Освен да му се помолим, за друго не се сещам.
Подобна тема от руските колеги има тук http://mondeoclub.ru/forum/topic/93522/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Помпата е Лукас, DPC. Съществува вариант с Бош, но никой не е виждал. Може да се монтира Бош, изцяло механична, но това има някои минуси и е друга тема.
Лукас на Мондео 2 има клапан за допълнителна промяна на ъгъла на впръскване - нарекъл съм го електромагнитен клапан ЕК. Този клапан е нещото, което прави колата да е кола и да върви както се полага. Може би може и без него, но за толкова години не се намери никой да покаже как да стане.
Електромагнитния клапан ЕК се управлява от ЕКУ. ЕКУ следи данните от умната трета дюза, датчикът за положение на КВ, положението на педала на газта (забравих съкращението за този датчик - потенциометъра на рейката на помпата е), вероятно оборотите от генератора, вероятно количетсвото на консумирания въздух чрез МАФ.
Помпата по принцип почти осигурява необходимия момент на впръскване. Останалото го върши ЕКУ и ЕК клапанът. Те внасят корекции, които са достатъчно големи за да провалят работата на двигателя при грешна настройка и да направят карането забавление при правилна. Когато на ЕК е постоянно отворен, той променя монета на впръскване към заксънение, цитат
Еще кто будет проверять - при обесточеном динамическом корректоре УОВ максимальный ранний, при запитке +12 максимально поздний
Диагностиката на цялата система е леко затруднена, но все пак домашно възможна (и сервизно невъзможна - Бг странност).
Няма какво да се правя на знаещ, направо препращам към форума на руските ни приятели - очевидно по-сериозно погледнали на въпроса от нас. Други неща си ги имаме из форума или из нета.
1.Настройка на потенциометъра за положение на педала на газта (рейката на ГНП)
http://mondeoclub.ru/forum/topic/56218/" onclick="window.open(this.href);return false; ... B0__st__40" onclick="window.open(this.href);return false;
Ето един от методите, струва си да се прочете и разбере цялата тема - има защо:
В разъеме есть 3 провода от потенциометра (красный ,желтый и зеленый), на одном из них масса, на втором +5В(запитка от Б/У) и третий провод это сигнал на Б/У , в диапазоне от 0,3В до 5В(естественно при изменении положения педали газа, или рычага на ТНВД).
Главный интерес вызывает напряжение на сигнальном проводе в момент холостых оборотов. Сравнив данные(чем больше, тем лучше) сможем дружно сделать вывод!!!!!
У себя проводя опыты сначала регулировал потенциометр с помощью трубочки на клапан ЕГР, сегодня выставил 0,6В на холостом ходу(по аналогии с бензиновыми моторами).
2.Настройка на ъгъла на впръскване от шайбата на ГНП по метода на следенето на работата на ел. клапана, http://mondeoclub.ru/forum/topic/46198/page__st__40" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; цитат
Прогрел мотор пока заработали вентиляторы. На регуляторе педали газа (чёрненькая на насосе) на среднем проводе выставил стрелочным прибором 0.6 вольта.
Паралельно клапану УОВ подключил лампочку 12в 25вват Регулировал шкивом до тех пор пока
при резком нажатии газа лампа начинала( только начинала!!!) ярко вспыхивать.Оказывается, что даже пол мм уже играет роль.
Моню не узнать -резвый подхват особенно вверху( думаю трохан перекрутил что внизу слабоват)
на 4 до 120 на легке на 5 150 дальше не пробовал но запас был.Главное- пропала пелена дыма.
Заводка с пол тыка даже на горячую.
Лампочку подключал в разъём куда идут все провода от насоса.
Метод основывается на том, как мозг мони корректирует угол впрыска.А лампочка является активной нагрузкой(если ткнуть туда тестером ,всё время будет что-то показывать)и одновременно индикатором включения УОВ.
УОВ(если живой) делает угол позже особенно при перегазовке,а для заводки лучше пораньше.
Если сделать сильно ранний будет сильно дыметь и лязгать,а поздний станет тяжело заводиться.
Для сведения- крутя за шкив ключом на 24 по часовой-раннее,против -позднее.
3.Проверка на умната дюза - трябва да е със съпротивление около 98 Ом, може и да има отклонения.
За да има смисъл всичко това ГНП трябва да е в работещо състояние все пак.Какво знаем дотук - имаме електронен блок. Намира се пред жабката. Кулунгът му е отпред в дв отделение, в ъгъла. Електронният блок управлява климатизацията на купето и всичко електрическо по горивната апаратура, вкл ЕГР.
Физически съществуващите му входни канали са нещо такова:
1. датчик за положението на коляновия вал - датчик на Хол (не съм сигурен)
2. "умна" дюза - дюза е електромагнитен елемент, която дава информация за ефективният момента на впръскване - онзи, който в крайна сметка се е получил след наслагването на действието на всичките регулатори, клапани, жици, мехурчета въздух и т.н.
3. температура на двигателя - не знам дали има електрически датчик. Почти сигурен съм, че е оставена класическата схема с термочувствителен елемент в помпата, а електрониката косвено съди за температурата според увеличеният ъгъл на предварение на впръскването (от този термочувств. елемент).
4. параметри на горивото и въздуха - не знам дали мери нещо. Налягането на турбото и съответно увеличаване на цикловата порция гориво и намаляването на ъгъла на предварение са си в помпата Лукас като механична част.
5. контрол на изправността на системата - при изключване или нетипична стойност на някой елемент, датчик или изпълнителен, тръгва друг режим на работа. В някои случай колата се спъва, в други се "отпушва" - зависи от температурата и влажността, както и от горивото как ще се усети аварийният режим. Примерно откачане на кабела на ЕГР предизвиква това.
6. датчик за положение на педала на газта и датчик за отпуснат педал на газта (ако са налични и двата - интегрирани са в едно нещо) - първият е потенциометричен, вторият е краен изключвател. Имат отношение към ЕГР, за останалото нямам точни знания.
7. датчик за заден ход - не знам кой и как се ползва. Резултатът трябва с моторчето за празен ход да се повишат оборотите до примерно 1000 или повече.
8. Компресор на климатика - пак оборотите би трябвало да се повишат до 1000+
9. амортисьорчето за забавяне на връщането на рейката за подаване на газ - и то е вкарано в програмата на контролера, определено влияе.
Кое какво прави - тука вече става по-мъгливо.
1. как електрониката влияе на ъгъла на предварение - предполагам, че е с електромагнитния клапан, който бил като помпа. Но съм чувал и за втори, нямам идея какъв е.
2. ЕГР е почти ясен как работи. Той е лесен за изолиране - ако е в ред клапанът му, може да се запуши вакуума, а другият начин е с тапа на тръбата. Откачането на куплунга води до т.5 от предния абзац - авариен режим.
3. Положението на рейката за горивото и потенциометъра влияят на ЕГР, а е възможно и на електромагнитния клапан.
4. крайният изключвател за отпуснат педал на газта влияе на ЕГР и пак на ъгъла (заедно е с предното нещо, в един корпус)
5. моторчето за празен ход - повишава оборотите на празен ход от втората рейка на помпата Лукас. Поради некомпетентността ни за тази помпа, не знаем за какво е тази рейка. АКо се врътне, вдига оборотите до около 1150. Интересното е, че рязко се повишава отзивчивостта на двигателя към натискане на педала на газта. Ства много "свеж". За тази рейка има съмнения, че влияе на ъгъла на предварение, но не мисля, че е така. Не съм разгледал устройството на помпата, но съответните монтьори казаха, че е само за оборотите.
6. остана ли нещо?
комуникация с електронния блок - ползва се Форд фирмен протокол, разновидност на обичайния ОБД или както се казва (не съм го разучавал много). Прочитат се някои работи за климатика, но за мотора не може. Знам един човек от един форум (не се смейте, ако не е от нета, струва пари), който знае тези неща. Освен да му се помолим, за друго не се сещам.
Подобна тема от руските колеги има тук http://mondeoclub.ru/forum/topic/93522/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;