Страница 1 от 2
Реакция при прегряване!
Публикувано: 25 апр 2013, 07:13
от fordmaniac
След поредния случай на прегрял автомобил (за него по-късно), реших да драсна няколко реда за това какво се прави при прегряване.
Първо и най важно: При установяване на прегряване НИКОГА, АМА НИКОГА НЕ ОТВАРЯЙТЕ КАПАЧКАТА НА РАЗШИРИТЕЛНИЯ СЪД!!! С това не помагате на двигателя да се охлади.
Охладителната система на двигателя е конструирана да работи при налягане от 1 атмосфера нагоре, което осигурява температура на завиране на антифриза от порядъка на 120-130 °C . Свалянето на налягането води до завиране и извиране на част от охладителната течност навън, при което части от прегретия мотор остават насухо. А това само влошава ситуацията и последствията!
Реакция при прегряване!
Не се паникьосвайте. Прегряването е факт, който се е случил на колата ви и 1 сек по-бързо няма да промени нишо.
Най-правилният вариант при това е веднага да пуснете парното на максимално топло, вентилатора на последна степен и да срете климатика. След това спрете колата, загасете двигателя и подайте контакт, за да може да работи парното и вентилатора на радиатора на двигателя. Вдигнете капака и огледайте за течове от скъсани маркучи, водна помпа и други. НЕ ПИПАЙТЕ КАПАЧКАТА!
След като поседи с включени вентилатори, температурата ще се нормализира. Налягането в охладителната уредба ще спадне и ще е възможно да се отвори разширителното казанче, за да се види нивото на антифриза.
Ако има малък теч, може да се долее вода и да се продължи движението.
При голям теч се подразбира, че пътуването приключи и трябва да се вика неволята.
Ако няма теч и липса на антифриз, може да е блокирал термостат, което също е проблем за понататъчната работата на колата.
Конкретния случай: клиента вижда светнала лампа за прегряване ( те доста от малките коли нямат термометър на таблото ), спира и отвива капачката!!! В резултат е с изгорена ръка, превързана в Пирогов, два литра антифриз е излетял, част от него е залял делкото и капачката е пробила. Човека е пострадал, а колата не палеше.
Поздрави
Re: Реакция при прегряване!
Публикувано: 25 апр 2013, 08:55
от Conan_1
А защо гасиме двигателя? Не би ли следвало да го оставим да прекара вече охладена течност от радиатора и парното по вс водни пътища вместо да го спрем а с него и помпата?
Re: Реакция при прегряване!
Публикувано: 25 апр 2013, 08:56
от nikolovvd
При теч може да се продължи пътуването, но ако е на по-къса дистанция или поне до първото населено място. Ето защо по-старите водачи винаги имат поне литър вода в багажника.
Преди доста години имах такъв проблем. Протече водната помпа и след намеса на "майстор", който смени лагера и уплътнението, което спира охладителната течност да не достигне до лагерите. След ремонта тръгнах от Видин за Комущица (на 15 км от Лом). На отиване всичко бе добре, но на връщане 5 км преди Лом от двигателя взе да се вдига пара. За щастие в този момент минавах през едно село и помолих в най-близката къща за няколко шишета вода. И така въоръжен с 5-6 литра вода и пълен разширителен съд потеглих обратно за Видин. Естествено през 15-20 км спирах да доливам, но все пак се прибрах благополучно. На следващия ден си поръчах предната част на водната помпа, на която се намират лагерите, заедно с перката и уплътнението, смених го за десетина минути и всичко приключи без поражения. На практика много отчайващи ситуации са преодолими, ако човек внимава и мисли какво прави. От тогава вече над 15 години не правя ремонти по детайли и възли на автомобилите си, а директно сменям повредената част с нова, защото другият вариант може да доведе до повреди и в околни елементи. В моя случай можеше да рекламирам ремонта, но можеше и да се стигне до блокиране на водната помпа, късане на ремък и наистина оставане на пътя с още 3-ма човека и едно малко дете.
Re: Реакция при прегряване!
Публикувано: 25 апр 2013, 11:28
от peterdi_bg
Conan_1 написа:А защо гасиме двигателя? Не би ли следвало да го оставим да прекара вече охладена течност от радиатора и парното по вс водни пътища вместо да го спрем а с него и помпата?
С пускането на вентилаторите и топло към купето се осигурява достатъчно охлаждане, а е важно и да можем да отворим капачката, за да видим колко антифриз е излязъл през клапата й. След като колата веднъж е прегряла, значи при работещ двигател е трудно да се поддържа нормална температура.
За водата в багажника - и аз миналата година имах случай на спукан радиатор на път, определено е добре човек да има някой и друг литър в шишета.
Re: Реакция при прегряване!
Публикувано: 25 апр 2013, 11:56
от urgan
peterdi_bg написа: За водата в багажника - и аз миналата година имах случай на спукан радиатор на път, определено е добре човек да има някой и друг литър в шишета.
Не мина ли това време, където си носим вода, масло и бензин в багажника за да не ни остави колата по път. Смисъл че вече колите се промениха не караме 40 годишни лади. При един гледан автомобил изобщо това не трябва да случва това, самия факт че колата е прегряла то проблема е бил отдавна и се е увеличавал с времето, но от необръщане на внимание се получават такива неща.
Re: Реакция при прегряване!
Публикувано: 25 апр 2013, 12:13
от peterdi_bg
ти щото смени колата, затова си на туй мнение =D
Аз лично нося шишета с вода по две прости причини.
Първата - не карам 40-годишна лада, а 30-годишен форд. Някой път се налага.
Втората - случвало ми се е да давам шишета на закъсали колеги, които са си нямали.
Re: Реакция при прегряване!
Публикувано: 25 апр 2013, 12:50
от nikolovvd
А ще можеш да кажеш, че с един литър вода отиваш до морето.
Валери, винаги има нужда от вода в багажника. Най-малкото ще има с какво да си измиеш ръцете, ако се наложи да сменяш гума.
Има и един частен случай. При тръгване на дълъг път преглеждаш двигателя и виждаш, че ремъка се е напукал. Отиваш в сервиза и ти го подменят, но така го натягат, че след 200-300 км чупиш лагер на водната помра и става интересно.
Re: Реакция при прегряване!
Публикувано: 25 апр 2013, 12:59
от Doin
urgan написа:Не мина ли това време, където си носим вода, масло и бензин в багажника за да не ни остави колата по път. Смисъл че вече колите се промениха не караме 40 годишни лади. При един гледан автомобил изобщо това не трябва да случва това, самия факт че колата е прегряла то проблема е бил отдавна и се е увеличавал с времето, но от необръщане на внимание се получават такива неща.
Колите се промениха предимно по отношение на електрониката и системите за сигурност, специално при охладителните системи прогрес май няма? Не знаеш кога е къде ще ти се спука водно съединение, ще се спука радиатора или някоя жичка ще даде накъсо...
Без вода и масло в багажника не мърдам, за нафтата вече, бензиностанции бол, вината ще си е моя ако и бензиномера не съм погледнал навреме.
Re: Реакция при прегряване!
Публикувано: 25 апр 2013, 17:07
от ЯЛТА
"Когато се обърне колата- пътища 100".
Прегряването на мотора води почти 100 % да изгоряла гарнитура на глава,- каквото и да правим отърване няма.
Но при "вироглави" шофьори има прегрявания над 130- 150 градуса,-което води до усукване на блока на двигателя- особено алуминиевите.
Първата грижа е да се установи видимо,/ако може/ причината за прегряването,- /дали има теч/. Ако има теч, и имаме налично количество вода или антифриз, то може да се отвие малко капачката,- за да изпусне налягането. Антифризът ще избие на долу, но изпаренията се вдигат на горе. За целта трябва да се предпази ръката с нещо импровизирано, като операцията трябва да трае секунди, за да се предпази ръката. Когато спре теча след разхлабването на капачката, я доотвиваме, и доливаме каквато течност имаме. През това време мотора НЕ СЕ ГАСИ. Гаси се след като падне температурата до нормалната.
Но всеки случай е сам по себе си единичен, случвало ми се е на Сиерата единият вентилатор да откаже, но последва бърза реакция на размяна на куплунгите, и включих втория на мястото на първия, и мотора се охлади своевременно.
Най важно е човек да си изгради навика да ПОГЛЕЖДА уреда за антифриза през 30-50 секунди ! Особено лятно време в горещините,- само така може да се опитаме да предотвратим прегарянето на гарнитурата на главата, и то в не повече от 30 % от случаите.
Редовно следете температурата на охлаждащата течност, през 30 - 50 секунди ! Няма по добро решение от това.
Имайте в предвид че прегрял мотор, когато бъде загасен,- автоматически температурата в него се повишава с поне 10-20 градуса.
Re: Реакция при прегряване!
Публикувано: 25 апр 2013, 19:49
от fordmaniac
fordmaniac написа:
Първо и най важно: При установяване на прегряване НИКОГА, АМА НИКОГА НЕ ОТВАРЯЙТЕ КАПАЧКАТА НА РАЗШИРИТЕЛНИЯ СЪД!!! С това не помагате на двигателя да се охлади.
Охладителната система на двигателя е конструирана да работи при налягане от 1 атмосфера нагоре, което осигурява температура на завиране на антифриза от порядъка на 120-130 °C . Свалянето на налягането води до завиране и извиране на част от охладителната течност навън, при което части от прегретия мотор остават насухо. А това само влошава ситуацията и последствията!
За капачката казах версията, другата с предпазване на ръката е Пирогов. При прегряваща кола работещия двигател само добавя температура и е абсолютно излишно. В цилиндрите се развиват над 800°C и при липса на охлаждане се сещате какво става.
Поздрави
Re: Реакция при прегряване!
Публикувано: 26 апр 2013, 00:49
от S_C
Гледането на уреди е деформация, присъща на професионални шофьори, предимно камионджии.
Нормални хора нямат и би им отнело години да изградят навика да гледат каквито и да е уреди на таблото.Ти представяш ли си го бай Пешо как е набримчил последния хит на Глория в 320-ката или у гоУфо, лети със 150 в посока от София към родния Пазарджик/Перник/Монтана и...ще ти гледа уред за температура, че и на равни интервали от време.
Ще ги види...кога цъфнат налъмите...

)))
Re: Реакция при прегряване!
Публикувано: 26 апр 2013, 09:09
от amonev
urgan написа:peterdi_bg написа: За водата в багажника - и аз миналата година имах случай на спукан радиатор на път, определено е добре човек да има някой и друг литър в шишета.
Не мина ли това време, където си носим вода, масло и бензин в багажника за да не ни остави колата по път. Смисъл че вече колите се промениха не караме 40 годишни лади. При един гледан автомобил изобщо това не трябва да случва това, самия факт че колата е прегряла то проблема е бил отдавна и се е увеличавал с времето, но от необръщане на внимание се получават такива неща.
И понеже караме "нови коли", ще опиша следната ситуация, в която попаднах:
Аз съм от Разград. Имаме Мондео МК2 на 150 000км /РЕАЛНИ!/, стои в гараж и за последните 8г. е изминало точно 30 000км. Колата е кукла, отвътре и отвън. Всичко се сменя на километрите по заводската книжка. Та на случката - тръгвам Ноември месец по-миналата година за София. Всичко ОК, стигнах благополучно. На кръстовището на СУ /посока Цариградско шосе/ бях първа кола. Тъкмо да светне зелена светлина и огромни пушеци изригнаха изпод капака. Казах си "това сигурно хвърли водата" и "снесе тотално"
Познайте колко коли имаше след мен и колко клаксони чувах на "бързащите софиянци да напуснат столицата час по-скоро"!?! Викам си "Или ще се счупи повече, или не" ... и газ по Цариградско шосе /беше доста топло за Ноември месец/ с включено парно, вентилатор на максимум и свалени прозорци, защото не се стоеше в колата. Температурата спадна. Стигнах до село Герман - крайната ми дестинация /на около 7км. от университета/. Стрелката на температурата държеше почти в началото на червената зона. Изгасих двигателя и слязох да видя пораженията. Радиатора се беше пръснал от дясната си част /страничната желязна планка държаща пластмасовия капак е била ръждясала от вътрешната си страна и се е разширила от налягането, което пък е отворило процеп в страничната част на радиатора/. Колата беше останала с малко над литър антифриз. Всичко в двигателния отсек беше станало мокро и мазно от изхвърления като гейзер антифриз.
Това става Петък следобед. В 17.30 звъня на приятел от Разград /има автоморга/ да изпраща радиатор по куриерите. Оказа се че в Петък по-това време последните куриери са в 18.00. Започнали да свалят радиатор от тяхно Мондео. В 17.45 звъни и ми казва, ще режем предницата, не можем да свалим радиатора толкова бързо
В Събота имах изпит. Радиатора дойде вечерта /разбира се след обаждане от моя страна и сума ти изхабени нерви, защото се забави, а те куриерите ми отговориха, че смятали да го разнесат чак в Понеделник, защото били натоварени!?!/
В Неделя сутрин /преди вторият ми изпит, който бе следобед/ сменяме радиатор - добре че роднините ми от село Герман са технически грамотни, имат гараж, инструменти, опит и помогнаха. Та лошата съдба някой път носи и добро след себе си - изпитите взех успешно и вече втора година съм адвокат.
Накратко "Adventur-a бе пълен"!
Та на заключението: карайте колите си и не ги дръжте по разни гаражи, защото стоенето не се отразява добре както на тях, така и на вас >:D<:
Re: Реакция при прегряване!
Публикувано: 26 апр 2013, 10:01
от urgan
Мисълта ми беше че преди като се тръгваше на път като някакъв закон беше това да си носим масло и вода. Сега малко или много колите са по надеждни, като изпълнение и материали. Принципа е същя, но изпълнението не. Тия 8 години седене не са й се отразили добре на тая кола, кола от кара не се плаши, от седене да.
Re: Реакция при прегряване!
Публикувано: 26 апр 2013, 10:50
от Doin
urgan написа:Сега малко или много колите са по надеждни, като изпълнение и материали. Принципа е същя, но изпълнението не.
Не мога да се съглася с теб, според мен дори е точно обратното - колкото по-нови са колите, толкоз по-големи еднодневки са. Дали с цел поддържане на ниска цена, дали с цел стимулиране на честа смяна на автомобили, но производителите доста са снижили критериите си за качество.
Ще дам два примера - имах Форд Таунус '83 1,6, желязна машина, просто безотказна - направена просто, качествено и определено си личи че колата освен за печалба е направена да носи и удоволствие и комфорт. Продадох я на съсед през 98-ма, човека я търкаля по нивите - още е в движение! Изгнили са калниците, праговете са тръгнали, но все пак е кола на 30 години, а пораженията са повърхностни. Погледни само в сайтовете за части колко от 15-ина годишните Ескорти са с изгнили задници и мостовете им са на нивото на задните седалки? Показателно е за нивото на качеството в рамките на един производител...
Втори пример точно по темата - на Сценика се пукна радиатора, колата загря и добре че баща ми е имал въпросната бутилка в багажника, но е била недостатъчна. Купих нов радиатор, 125 лв. с отстъпката. Само като отворих кутията и видях какво е изпълнението - е то в сравнение със стария 14 годишен изглежда порнография, и се чудя колко ли ще издържи и не е ли по-добре да си взема здрав на старо, че нов на Валео оригинал ми идва на цената на половината кола.
Re: Реакция при прегряване!
Публикувано: 26 апр 2013, 17:20
от ЯЛТА
S_C написа:
Ще ги види...кога цъфнат налъмите...

)))
А като цъфнат у собственика, баш цъфтежа е у джоба на майстора,+ одрана кожа по ръцете му-/на майстора/.
Re: Реакция при прегряване!
Публикувано: 26 апр 2013, 23:18
от nikolovvd
amonev написа: стои в гараж и за последните 8г. е изминало точно 30 000км. Колата е кукла, отвътре и отвън. Всичко се сменя на километрите по заводската книжка.
Ако според "заводската книжка" маслото се сменя на 10 000 км и си го сменил само три пъти, си допуснал класическата грешка на младия водач. В твоя случай е трябвало да си сменил маслото и филтъра 8 пъти за 8 години.
Що се отнася за новите автомобили искам да попитам. Някой спомня ли си как е направен радиатора на Жигулата или Москвича?
Утре си огледайте колите и ако не откриете пластмаса по радиатора си се смятайте за щастливци! Същата онази, която затваря от двете страни радиатора и която се пука точно когата не трябва.
Re: Реакция при прегряване!
Публикувано: 27 апр 2013, 00:24
от S_C
От 80-те нататък много рядко ще намериш радиатор без пластмаса по него.Още от старите шкоди и вартбурзи има с такива.Волво май последни се предадоха пред пластмасата.
Re: Реакция при прегряване!
Публикувано: 27 апр 2013, 08:09
от urgan
Добре де сега искате да ме убедите, че колите са по калпави от преди. Ми купете си жигула защо карате 2000+ година кола. Факт е че преди със жигулата като тръгнехме към морето 100 и няколко километра ни оставяше 3 пъти. Може и да стане някога нещо, но когато и да ми се е случвало нещо не е било толкова тегаво като едно време да прекараш един ден на магистралата щот видиш ли жигльора на карбуратора се бил запушил. Със сегашните коли тръгваш и караш, колко пъти ви е оставяла колата за последните 500 км, да ви питам сега? Хубаво е да имаш бекъп вариант, но пък да тръгваш с 10 литра масло и 5 литра антифриз не ми казвайте че всички го правите за да отидете на село на 20 км

Re: Реакция при прегряване!
Публикувано: 27 апр 2013, 15:04
от amonev
Аз не се сещам Сиерата за своите 30г. да ни е оставяла някъде. Все още по пътищата има Ескорти, Сиери, Скорпиота от тях години.
По отношение на маслото на Мондеото, да маслото е сменяно 3 пъти за 8г. /на всеки 10 000км/ - марка Shell. Незнам какво издребнявате да се сменя всяка календарна година /независимо че пише в книгите/. Сменях ангренаж преди два месеца, под капака на клапаните е като в "аптека" - все едно току що е сглобена ... за разлика от доста коли и като отвориш капачката за маслото всичко е чернилка
Колата сега се кара редовно /а Сиерата е в заслужена почивка/, така че ще си влезе в ритъм.
Re: Реакция при прегряване!
Публикувано: 27 сеп 2013, 16:47
от MalmSuite
Здравейте,
Наскоро ми протече казанчето на антифриза. Смениха ми го в Том Форд и съм доволен от хората (ново за 40 лв.). Понеже не съм спец - някой може ли да сме светне - къде е клапана за изпускане на излишното налягане и как да разбера дали работи. Все пак си има първопричина за да се спука старото казанче - фиеста 2003, бензинка, 1,25, 75коня.
Според майсторите - това било често срещан проблем и им вярвам. Но все пак - как да разбера дали клапана бачка?
Предварително мерси