Страница 1 от 1
Смяна на предавки - Мондео MKIV
Публикувано: 09 яну 2012, 12:51
от buma
Здравейте.
Доста почетох из форума, но не намерих отговор на проблема който ме вълнува. Ако все пак има нещо писано по темата моля да ме извините. Та на въпроса. От скоро карам Мондео MKIV 2.0 TDCi 140 коня. Никога не съм карал дизел. Почетох доста по въпроса, ама явно само с четене не става. На таблото ми има един индикатор за смяна на предавките. Този индикатор светва когато е препоръчително да се смени на по-горна предавка. Та ето какво се получава на практика. независимо на коя предавка съм и с каква скорост и по какъв наклон, стигна ли 1400- 1500 оборота и тоя индикатор светва. Ето и малко примери :
3 та - 40 км/час ми светва да превключа на 4 та
4-та - 60 км в час и ми светва да превключа на 5 та !
5-та - 80 км в час и ми светва да превключа на 6 та !
6 та - 90 км при 1500 оборота . Вече не светва, защото нямам 7 ма
Случва се дори когато съм по баир( ако отсечката Бургас-София при Карнобат може да се води баир, както и преди тунела на Тракия) при 80 км на 5 та да иска да сменя на 6 та. Колата беше на 50 км. И понеже е в режим на разработване не съм достигал повече от 2000 оборота и то само на моменти при изпреварване.
Та въпроса ми е : Не се ли прецаква двигателя като сменям предвките толкова рано, или да си следвам тоя индикатор? Защото навсякъде чета че дизел се кара като се държи в обороти. Т.е над 2000 оборота.
Re: Смяна на предавки - Мондео MKIV
Публикувано: 09 яну 2012, 13:07
от HACKO
Според тебе, кой по-добре знае, конструкторите на колата или "махленските разбирачи"?
Щом индикатора е монтиран оригинално, значи е предвиден да светне, когато трябва, за най-икономично шофиране. Естествено ако искаш динамично шофиране няма да се съобразяваш със него, тогава обаче и разхода ще е друг, а при новите Дизели разхода се влияе много от начина на шофиране (както при Бензиновите).
Максималните обороти при Дизела са почти наполовина от тези на Бензина.
Re: Смяна на предавки - Мондео MKIV
Публикувано: 09 яну 2012, 13:26
от ЯЛТА
Явно оптималният "въртящ момент" е 1500 оборота, и за това така реагира и показва индикатора, като това е и най икономичният режим на каране. Иначе може и до границата в ЧЕРВЕНО на оборотомера да я зобиш и тогава да превключваш, но "папка" повече гориво. А щом е нова и се разработва,- то карай си я кротко, и превключвай според индикатора.
Re: Смяна на предавки - Мондео MKIV
Публикувано: 09 яну 2012, 14:08
от deathstorm
Аз като тествах бензоновия фокус 2011 индикатора ми светваше на 2100 оборота, така че не ме учудва тоя дизел. Като пропуснеш първото светкане има още едно на 6000, предполагам и на дизела ще да е така около 4000.
Re: Смяна на предавки - Мондео MKIV
Публикувано: 10 яну 2012, 12:15
от buma
Значи ще си следвам индикатора.Благодаря ви за отговорите

Re: Смяна на предавки - Мондео MKIV
Публикувано: 11 яну 2012, 01:21
от cockyhotty
Превключвай на 1500 об/м и карай на 6 с 70-80 км/ч да видиш как се разбива демпферен маховик за под 100 000 км...

Возил съм се в Мондео Мк3 2,0 TDCi. С 90 км/ч на 6 при появата на съвсем лек баир се усеща едно претреперване на цялата каросерия. Просто се чувства как се гърчат всичките и трансмисионни чаркове. Според мен поддържането на един стегнат оборотен диапазон от 1900-2100 е по-полезно за двигателя и трансмисията, така се и усеща.
Re: Смяна на предавки - Мондео MKIV
Публикувано: 11 яну 2012, 09:40
от buma
cockyhotty написа:Превключвай на 1500 об/м и карай на 6 с 70-80 км/ч да видиш как се разбива демпферен маховик за под 100 000 км...

Возил съм се в Мондео Мк3 2,0 TDCi. С 90 км/ч на 6 при появата на съвсем лек баир се усеща едно претреперване на цялата каросерия. Просто се чувства как се гърчат всичките и трансмисионни чаркове. Според мен поддържането на един стегнат оборотен диапазон от 1900-2100 е по-полезно за двигателя и трансмисията, така се и усеща.
А така. Шах с пешката

Е така ми е любимо, като и двете тези изглеждат правдоподобни

Re: Смяна на предавки - Мондео MKIV
Публикувано: 11 яну 2012, 10:16
от ЯЛТА
cockyhotty написа:Според мен поддържането на един стегнат оборотен диапазон от 1900-2100 е по-полезно за двигателя и трансмисията, така се и усеща.
Горенаписаното е вярно !
Re: Смяна на предавки - Мондео MKIV
Публикувано: 11 яну 2012, 13:44
от Dundee
С течение на времето, до месец-два сам ще установиш кой е най-подходящия за твоя маниер на каране режим на двигателя. За моята кола предпочитам да сменям предавката не по-рано от 2200-2300 оборота, като целта ми е при преминаването на следващата оборотите да се са паднали под 1800. Под тези обороти въртящият момент не ми е достатъчен за да издърпа колата достатъчно бързо. Най-ми харесва да ускоря до към 3000 об. и после да вкарам горната предавка. Така веднага след пускането на съединителя оборотите са достатъчни за да разполагам с цялата тяга на двигателя. Такова каране качва разхода, но е по-приятно.
Re: Смяна на предавки - Мондео MKIV
Публикувано: 11 яну 2012, 22:10
от kEFi
Абе, хора, става въпрос за дизел, с турбо!
На 1500 оборота си е в "дупка"
По добре поизпоти малко дилъра си!
Сигурен ли си, че тоя индикатор е точно за това? Щото на тия обороти най икономични са....дизеловите мотори на рибарските лодки

Re: Смяна на предавки - Мондео MKIV
Публикувано: 12 яну 2012, 10:32
от buma
Дилъра.... някой да е успял да изпоти дилър

А стрелката е точно за това. Четох го в англиския вариант на книжката, защото в бг варианта превода е уникален ... цитирам по памет : "....При светване на индикатора двигателя е достигнал максималните си обороти...". При което се спекох, че може да съм я озорил. Но в английския вариант пише друго нещо.
Намерих графика на съотношението обороти/ въртящ момент. Верно че е за Куга , ама двигателите им са едни и същи. Та на графикаат пише че достига 320 Nm при 2000 оборота. страница 6
http://www.slideshare.net/Fordlovers/po ... rque-curve" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
А за икономията : На 1600 оборота със 110 по магистрала, на равно, с управление от темпомат 'моментна консумация' варира от 4,4 до 5. Иначе 240 километра, от който 140 магистрала (100 - 110 км/ч) и останалите 70 междуградско (50/90 км/ч , аз спазвам ограниченията) , Среден разход 4.8. Двама човека с дете + багаж за 5 човека(женска му работа

) Верно че това е по уреди и не може да им се вярва кой знае колко
Re: Смяна на предавки - Мондео MKIV
Публикувано: 12 яну 2012, 11:44
от momo76
Тази индикация е за възможно най-икономично каране, което не значи най-добрия режим на работа на мотора. Производителя се стреми да докара максимална икономичност, тези ниски обороти бързо съсипват демферните шайби и маховици, което е добре за сервизите.
Моето Мондео е автомат и сменя предавките на около 2200 оборота при леко и плавно натискане на газта - иначе може и на 4500 да смени. Явно това е най-добрия режим.
Re: Смяна на предавки - Мондео MKIV
Публикувано: 12 яну 2012, 16:29
от Chr81
1. Мисля си, че сравнението между чисто ново Мондео МК4 дизел и Мондео МК3 дизел не е съвсем удачна, защото ги делят има няма поне 5 години и нагоре. Дори двигателят да е един и същ на двата автомобила, много зависи какви са настройките. С тези настройки един и същ двигател може да е звяр и съответно по-неикономичен и обратното спънат, по-екологичен и по-икономичен.
2. Производителят е нагласил индикатора за превключване да показва най-екологичното каране, с най-нисък разход. Ако го спазваш стриктно, то ще постигаш разхода по каталог /след като се разработи двигателя/ и ако галиш педала на газта.
3. Скоро карах нов Шевролет Круз 2.0 автомат. Автоматикът превключва нагоре на около 1500оборота. Логично е и при Мондеото да е същото - все пак са относително нови двигатели, които са Евро 5. Камионите например се карат на 800оборота. Там им е оптималния въртящ момент. Всичко е въпрос на настройки и какво се търси от производителя на колата - бързина, мощ, икономичност, какви километри се очаква да мине този двигател до края на живота си /дали няколко милиона като при тира или да речем 500 хиляди като при автомобил/.
Re: Смяна на предавки - Мондео MKIV
Публикувано: 12 яну 2012, 22:26
от kEFi
buma написа:Дилъра.... някой да е успял да изпоти дилър

А стрелката е точно за това. Четох го в англиския вариант на книжката, защото в бг варианта превода е уникален ... цитирам по памет : "....При светване на индикатора двигателя е достигнал максималните си обороти...". При което се спекох, че може да съм я озорил. Но в английския вариант пише друго нещо.
Намерих графика на съотношението обороти/ въртящ момент. Верно че е за Куга , ама двигателите им са едни и същи. Та на графикаат пише че достига 320 Nm при 2000 оборота. страница 6
http://www.slideshare.net/Fordlovers/po ... rque-curve" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
А за икономията : На 1600 оборота със 110 по магистрала, на равно, с управление от темпомат 'моментна консумация' варира от 4,4 до 5. Иначе 240 километра, от който 140 магистрала (100 - 110 км/ч) и останалите 70 междуградско (50/90 км/ч , аз спазвам ограниченията) , Среден разход 4.8. Двама човека с дете + багаж за 5 човека(женска му работа

) Верно че това е по уреди и не може да им се вярва кой знае колко
...това означава, че този индикатор не ти е за шифт, а по-скоро економайзер! ...Или индикатор за 1500 оборота!?
Така че си сменяй предавките нормално както си я усещаш) и не мъчи колата.
Обикновено най-ефективен е режима на двигателя при максимална тяга и близо до нея. А според графиката - 1800-2200.
Просто се ядосвам колко безогледно подвеждат, при условие че 1500 наистина може да ти е най-икономично, НО на магистрала, в дясна лента и на шеста предавка...
Re: Смяна на предавки - Мондео MKIV
Публикувано: 13 яну 2012, 09:03
от buma
Ще взема да ида до Мото Пфое и да питам майстора им който отговаря за двигателите. Ако успея да се добера до него де. Да видим той какво има да каже по въпроса . Ех, колко лесно си ми беше като си карах ладичката

Само за инфо, описанието на индикатора :
Shift indicator
It will illuminate to inform you
that shifting to a higher gear
may give better fuel economy
and lower CO2 emissions. It will not
illuminate during periods of high
acceleration, braking or when the clutch
pedal is pressed.
Re: Смяна на предавки - Мондео MKIV
Публикувано: 13 яну 2012, 11:36
от momo76
То си го пише в книжката. Индикатора сложен с цел да се движиш взможно най-икономично.
От друга страна ниски обороти на високи предавки се противопоказни за демферния маховик. Не случайно на доста нови коли им заминава маховика на смешни километри.
Re: Смяна на предавки - Мондео MKIV
Публикувано: 13 яну 2012, 19:11
от hotblooded
momo76 написа:
От друга страна ниски обороти на високи предавки се противопоказни за демферния маховик. Не случайно на доста нови коли им заминава маховика на смешни километри.
През 2005та/2006та работех в Пежо, и 1.6 HDi на (TDCi при форд) даваше много ядове с демпферните маховици. Антирекорда беше 32 000 км... имаше и коли които изкараха по 160 000 без този проблем (някои може да са изкарали повече). Тогава смятахме че като нов "матор" нещо не са го изкусурили, после взехме да се договеждаме че когато цедиш нафтата или те мързи да превключваш и караш със 60-70 на 5та имаш големи амплитуди при ниска честота и това буквално взема огъня на демпфера. Обратно на 407 нямаше такива проблеми (или поне до фев. 2006та нямаше) със 1.6 HDi изглежда просто защото колата е твърде тежка за това моторче и на ниски обороти никой не караше защото 407цата просто не вървеше!
Re: Смяна на предавки - Мондео MKIV
Публикувано: 16 яну 2012, 09:20
от buma
Ходих в Мото Пфое Люлин. Питах човека който ми препоръчаха да питам(приемчик беше). Човека каза че ще иде да провери какво пише по документация. След 5 мин дойде и каза че няма никакъв проблем да я карам с тия обороти, щом така е написано.
Обаче от всичко изчетено дотук, смятам да си я карам на 1900 - 2200, както ме съветвате всички. Пък и така се държи по-добре. Така че край на сагата със скоростите. Благодаря на всички
