Страница 1 от 2

Скоростни кутии - информация, предавателни числа

Публикувано: 12 май 2011, 03:32
от Danchev
Ще разгледаме по-старите кутии на Форд, като ще се спрем само на тези, които са предназначени за коли с предно предаване, просто те представляваха интерес на търсенето ми ....
Написаното представлява груб превод на тази статия http://st2000.s5.com/ftransguide.html" onclick="window.open(this.href);return false;
възможно е да има допуснати неточности както в статията, така и в превода
съдържа се информация и от други източници
Не са разгледани точните модели на моторите, на които се поставя съответната кутия, както и наличието на хидравличен лагер при някой видове.
Който желае е добре дошъл да внесе корекции или да допълни, тъй като информацията е главно повърхностна.

BC transmission
Изображение
До 1990 година всички модели на Форд с предно предаване са снабдени с т.н. "BC" кутия ....
Тези кутии и техните части са напълно взаимнозаменяеми: първичен вал, вторичен вал, корпус, камбана и т.н. Затова и е много лесно да си подредим кутия или направо да я заместим с такава, която ни устройва като предавателни числа.
След 1990 година от Форд осъзнават нуждата от подобряване на лагерите на BC кутията, която не издържа на големи мощности или много тежки натоварвания. За съжаление, това се оказва късно за Fiesta RS Turbo, която остава със стара кутия с малките лагери. Все пак три модела получават ъпгрейд с по-големи лагери, това са:
Fiesta XR2 16v (1.8 – 105 к.с.)
Fiesta RS1800 (1.8 – 131 к.с.)
Fiesta Courier
Тези по-големи лагери се използват и в следващото поколение кутии.

iB5 transmissions
Изображение
През 1995 година Форд представят новата iB5 кутия, която заменя всички вече остарели BC кутии. Тя започва да се поставя на всички Фиести, Ка-та, Пуми, на повечето Ескорти и ранните Фокуси. Тази кутия е налична в 2 варианта – с предно и задно монтиране на стартера. Кутията със задноразположен стартер е предвидена за Zetec – E, като идеята е да се отдалечи стартера от топлината на изпускателният колектор, отделно предоставя повече място за поставянето на турбокомпресор. За съжаление това прави тази кутия трудна за поставяне на CVH, тъй като отдушника на блока за картерната вентилация е точно на мястото, където застава стартера. Разбира се отдушника може да се премести и тогава всичко ще е наред.
Като изключим този проблем (само при варианта със заден стартер), iB5 кутията може директно да замести BC кутията, единственно трябва да се обърне внимание, че се ползва съединител от BC.
Както вече стана ясно iB5 е снабдена с по-голени и по-надеждни лагери, но за съжаление никога не е предлагана с LSD (limited slip differential) система. Това също не е особен проблем тъй като LSD диференциала поставян в BC кутията на Escort RS Turbo S1 е съвместим и с тази кутията, а смяната е директна без никакво преправяне.
Предавателните числа са проблем, особенно на късните фордовски кутии. Когато моторите със сила на пазарска количка излизат на преден ред, започват да се поставят кутии, които все пак могат да ускорят колата до някаква прилична скорост.

Re: Скоростни кутии - информация, предавателни числа

Публикувано: 12 май 2011, 03:49
от Danchev
MTX75 transmissions
Изображение
Тази кутия е направена на базата на MT75, която е поставяна на модели със задно предаване като Сиера и Гранада. Тя се използва при Мондео, повечето Фокуси, Ескорт RS2000 и т.н. Всъщност тя е представена като новата по-здрава и надеждна кутия на Форд.
LSD диференциал на фирмата Quaife е поставян единственно в кутията предназначена за Focus RS, като има и вариант с 6 скорости поставян в Focus ST170 (Duratec).

Това е сравнение между лагер на BC и iB5
Изображение

Как можем да разберем дали разглежданата от нас BC или iB5 кутия има поставен LSD диференциал (заводско или в последствие)
1. Единият начин, когато кутията е все още на колата е да вдигнем цялата предница във въздуха, освобождаваме от скорост и завъртаме с ръка едно от двете задвижващи колела. Ако другото колело се завърти в същата посока - има LSD, ако се завърти в противоположна посока - диференциала е отворен.
2. Ако кутията е свалена просто можем да потърсим този 10мм отвор, които липсва при отвореният диференциал
Изображение

А това са двата дифа един до друг (копирано от друга тема в форума)
отляво отворен - отдясно LSD
Изображение

Re: Скоростни кутии - информация, предавателни числа

Публикувано: 12 май 2011, 03:58
от Danchev
Предавателни числа на някой кутии ..... да си дойдем на думата :mrgreen:

Escort RS turbo S1 ------------------- 3.15 1.91 1.27 0.95 0.76 4.27
Escort RS turbo S2* -------------------3.15 1.91 1.28 0.95 0.76 3.82
Escort RS1600i mk3 ------------------ 3.15 1.91 1.27 0.95 0.83 3.84
Escort XR3 5spd ---------------------- 3.15 1.91 1.28 0.95 0.76 3.84
Escort XR3i 5spd --------------------- 3.15 1.91 1.28 0.95 0.76 4.27
Fiesta 1.0 5spd mk2----------------- 3.58 2.04 1.35 0.95 0.76 4.29 (4spd 4.06 )
Fiesta 1.1 5spd mk2----------------- 3.58 2.04 1.35 0.95 0.76 3.84 (4spd 3.58 )
Fiesta 1.3 + 1.4 5spd mk2 --------- 3.58 2.04 1.35 0.95 0.76 3.84
Fiesta 1.6 diesel 84-89 -------------- 3.15 1.91 1.28 0.95 0.76 3.33
Fiesta XR2 mk2 ----------------------- 3.58 2.04 1.35 0.95 0.76 3.84
Fiesta XR2 mk2 (early?)-------------- 3.15 1.91 1.28 0.95 0.76 3.58
Fiesta RS Turbo* ---------------------- 3.15 1.91 1.28 0.95 0.76 3.82
Fiesta RS1800 mk3-------------------- 2.86 1.91 1.41 1.10 0.87 3.82
Fiesta 1.8 diesel 89-95 gearset B--- 3.58 1.93 1.28 0.95 0.76 3.82
Fiesta XR2i CVH mk3 ------------------ 3.15 1.91 1.28 0.95 0.76 4.069

Изображение

Re: Скоростни кутии - информация, предавателни числа

Публикувано: 12 май 2011, 15:52
от baro
Браво колега за добре написания и пълен материал.Интересно ми е ако има една кутия и можем ли да разберем с какво предавателно число е по номера на кутията и също така дали да разбирам че ВС и IB5 кутия влиза в Фиеста?Малко не са ми ясни тези числа в смисъл коя е с къси предавки и коя с дълги.Мерси отново за усилието положено по темата.

Re: Скоростни кутии - информация, предавателни числа

Публикувано: 13 май 2011, 03:29
от Danchev
Да както пише и BC и iB5 са съвместими с коша на Фиеста без да се преправя нищо. Твоята Фиеста от профила ти трябва да е точно с iB5 кутия.
По принцип трябва да може по номера на кутията да се провери каква е, вече къде става самата проверка нямам идея (като се сетя ще потърся информация за това).
А що се отнася за късите и дългите кутии ще се опитам да ти го обясня до колкото се простират моите знания.
Най-просто казано кутията за предно предаване се състои от първичен вал, вторичен вал и диференциал. Първичният вал осъществява връзката на мотора с кутията посредством съединителя на автомобила. Вторичният вал се зацепва за първичният посредством комбинация от зъбни предавки (в зависимост от предавката на която се намираме). В най-долната част на вторичният вал има зъбно колело, което от своя страна предава въртящото усилие към диференциала. А диференциала пък от своя страна го предава към задвижващият мост.
Мисля, че всеки е карал колело със скорости и му е направило впечатление как големината и броят зъби на съответният венец променя усилието - респективно и скороста с която се движим при еднакъв брой завъртания на педалите. Същото се случва и в кутията на автомобила ....
Ще се опитам да дам един пример, за да разбереш какво значат числата по-горе. Да вземем първата кутия на Escort RS turbo S1 ....
1-ва 3.15:1
2-ра 1.91:1
3-та 1.27:1
4-та 0.95:1
5-та 0.76:1
диференциал 4.27:1

Числото 3.15 за първа скорост означава, че при всеки 3.15 завъртания на мотора (маховика за по-лесно) крайната предавка на вторичният вал, която задвижва диференциала прави 1 пълно завъртане и т.н.
Числото 4.27 за диференциала означава, че при всеки 4.27 завъртания на крайната предавка на вторичният вал - колелата на автомобила правят едно пълно завъртане.
Т.е. предавателно число на диференциала служи като мултипликатор на съответното предавателно число на всяка една от скоростите на автомобила.
Това означава, че за да получим крайното превателно число от мотора към гумите на автомобила трябва да умножим двете цифри .....
....... и за първа скорост получаваме 3.15х 4.27= 13.45
Това вече означава, че когато караме на първа скорост мотора прави 13.45 завъртания за всяко пълно завъртане на колелата.
Сега можеш да се върнеш на момента с колелото и да се сетиш, как например когато караш по баир и си на първа скорост, усилието за да се движиш нагоре е много малко, за сметка на повечето завъртания на педалите и много ниската скорост .....
Това е общо взето .... дано да не съм объркал нещо :)

Re: Скоростни кутии - информация, предавателни числа

Публикувано: 13 май 2011, 15:24
от baro
Интересно ми стана да понауча и за кутията защото моята я смених преди време че беше блокирал лагера на вторичния вал и сложих една дизелова кутия ,но в последно време нещо не ми харесва и се замислям за смяна понеже с тази е доста тромава а пък старата беше много къса но дърпаше по добре.И дал си добър пример но нещо пак не схващам коя е с къси и кои са дълги ,явно с диф.4.27 са по къси или на мен така ми се струва.

Re: Скоростни кутии - информация, предавателни числа

Публикувано: 16 май 2011, 22:14
от georgi61
колеги кажете ми нещо за тази кутия В5 IВ5 и ако сложа друга от помощен двг какъв ще е ефекта

Re: Скоростни кутии - информация, предавателни числа

Публикувано: 17 май 2011, 08:46
от KovachevGR
Поздравления Данчев за темата ас и без това те занимавам постояно да ми пращаш предавателните числа на кутиите,мн интересна и полезна тема.От всички кутии които сме пробвали досега наи ми допада на фиеста 1.6 16в 94г.И това че фордовите кутии били мн здрави не е мн вярно с малко по силен мотор и по сериозно каране не издържат дълго,ние поне се попиляхме да сменяме кутии,ако Иван види темата може да качи снимки на първото ми ЛСД какво му се беше случило _friends_

Re: Скоростни кутии - информация, предавателни числа

Публикувано: 17 май 2011, 13:31
от Danchev
baro написа:Интересно ми стана да понауча и за кутията защото моята я смених преди време че беше блокирал лагера на вторичния вал и сложих една дизелова кутия ,но в последно време нещо не ми харесва и се замислям за смяна понеже с тази е доста тромава а пък старата беше много къса но дърпаше по добре.И дал си добър пример но нещо пак не схващам коя е с къси и кои са дълги ,явно с диф.4.27 са по къси или на мен така ми се струва.
С две думи колкото са по-големи ей тия числа Escort RS turbo S1 -------- 3.15 1.91 1.27 0.95 0.76 4.27 толкова е по-къса кутията :)
Колкото е по-къса кутията толкова са по-добри динамичните характеристики на автомобила и ускорението, НО за сметка на максималната скорост.
Виж там ония сметки за съотношението обороти на мотор - обороти на гумите и ще разбереш защо.

Re: Скоростни кутии - информация, предавателни числа

Публикувано: 17 май 2011, 13:48
от KovachevGR
Danchev написа:
baro написа:Интересно ми стана да понауча и за кутията защото моята я смених преди време че беше блокирал лагера на вторичния вал и сложих една дизелова кутия ,но в последно време нещо не ми харесва и се замислям за смяна понеже с тази е доста тромава а пък старата беше много къса но дърпаше по добре.И дал си добър пример но нещо пак не схващам коя е с къси и кои са дълги ,явно с диф.4.27 са по къси или на мен така ми се струва.
С две думи колкото са по-големи ей тия числа Escort RS turbo S1 -------- 3.15 1.91 1.27 0.95 0.76 4.27 толкова е по-къса кутията :)
Колкото е по-къса кутията толкова са по-добри динамичните характеристики на автомобила и ускорението, НО за сметка на максималната скорост.
Виж там ония сметки за съотношението обороти на мотор - обороти на гумите и ще разбереш защо.

За туи може да се поспори че колкото е по къса кутията толкова са по добри динамичните характеристики...........имах кутия която на 3-та правех 120км и какво се получава до 3-та въртя гуми като сложиш това + загубата от постояното превклучване на скоростите си само в загуба според мен

Re: Скоростни кутии - информация, предавателни числа

Публикувано: 17 май 2011, 14:26
от Danchev
Това е най-просто казано .... къса кутия - повече момент към гумите за сметка за маx скорост, дълга кутия обратното.
Като ти е силен мотора, а и е турбо и момента се стоварва по-изведнъж си абсолютно прав, с две думи толкова можах да кажа :)
Затова правиш мотор и после по него събираш кутия .... всичко е зависи .....
Знам, че разните силни 1.6-а на Хонда са с доста по-къси кутии http://www.ff-squad.com/tech/temp/Bgears.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Но с високите обороти и доста по-късно идващият момент си слагат конете на пътя.
Ето една градска онда с дифф 4.26 http://www.youtube.com/watch?v=uY1Zx8X4 ... r_embedded" onclick="window.open(this.href);return false;
Сори, че омешах марките, ама филма не е малък, а аз съм прекалено далеч от това да го разбирам напълно :)

Re: Скоростни кутии - информация, предавателни числа

Публикувано: 17 май 2011, 17:16
от KovachevGR
:D Ама и оборотите и отиват сериозно на горе и не и е пречка късия диф

Re: Скоростни кутии - информация, предавателни числа

Публикувано: 18 май 2011, 13:37
от Danchev
Така е да, а това им се води по-дългата кутия :lol: да ги оставим за малко миксерите .... друга ми беше мисълта.
Къса кутия с къс дифф ясно къде, дълга кутия с дълъг дифф ясно къде .... съчетанията не ги разбирам какво ни дават.
Например на BMW кутия ---- 4.20...2.49...1.66...1.24...1.00 и на това праснат 3.25 диференциал. Е от това какво печелим, мъча се да си го прекарам през акъла пак по логиката с колелото, ама нещо не ми се получава. Какво си е мислел Гюнтер като я е правил тая окомплектовка, съмнява ме да е направил подобна кутия, само за да може да си играе с по-голям набор от диференциали :?

Re: Скоростни кутии - информация, предавателни числа

Публикувано: 18 май 2011, 15:36
от diesel1.6
Печели се КПД от директната предавка на кутията и разни хитри мисли за размерите на диференциала.

Re: Скоростни кутии - информация, предавателни числа

Публикувано: 20 май 2011, 00:57
от kenwoodl
По тия статии съдя, че съм правил "BC" кутия, а не IB5, въпреки, че в ръководството разлика не видях....както пише тук разликата е в лагера на вторичния вал, т.е. по голям както се вижда на снимките. Разлика от кутията на Пламен с ЛСД от ескорт рс която ползвах за донор, на която първичния вал беше целия натрошен и моята от фиеста рс беше в синхронизаторите на 1-ва и 2-ра. На фиестата бяха с по-голям диаметър и с конструктивни разлики, на 3-та, 4-та и 5-та бяха еднакви като диаметър, но пак с конструктивни разлики.

Изображение
Изображение
Изображение

ето по-големите синхронизатори:
Изображение

Re: Скоростни кутии - информация, предавателни числа

Публикувано: 20 май 2011, 03:16
от Danchev
Ковачев - молодец :)
Казват, че всички Фиести преди Si-ката 1.6 16v са с BC ... iB5 се появава чак при нея и то при по-късните бройки, проверих и на други места.
Вече дали има и други конструктивни разлики през годините освен лагерите .... доста вероятно, въпреки че не се споменава.
Разликите, които си открил е възможно да са от това за кой мотор е предназначена кутията.

Re: Скоростни кутии - информация, предавателни числа

Публикувано: 20 май 2011, 08:17
от KovachevGR
Скоростите и се различават мн от на ескорт рс например с него сравнявахме.........като довършим и пробваме ще ти кажа точно каква е разликата

Re: Скоростни кутии - информация, предавателни числа

Публикувано: 20 май 2011, 10:01
от Der Wolf
Колега Kenwoodl, тая кутия е правена и преди теб, защото тоя лагер NJ205 се използва при счупен оригинален. Не знам дали си забелязал на опашката на пиньона дали е била сложена втулка (която би трябвало да я има). Оригинално вала е с диаметър 27мм и лагерува директно на дробинките. Като се счупят дробинките и наядат вала се взима този NJ205, който е с втулка вадеща се в едната посока, стругова се вала на 25мм, набива се втулката и имаш готова скоростна. Понеже на снимката не се вижда дали има втулка, ако е нямало най-вероятно оригиналният лагер (струващ 25 лв. в МП и 45 лв. в SKF) се е счупил без да наяде вала и директно са му сложили този без втулката, което е довело до тези последствия. Между другото този лагер се чупи по две причини - липса на масло или износени лагери на дифа.

P.S. По-големият лагер на iB5 би трябвало да е направен по-голям за да има втулка, а да не лагерува директно на вала по схеми които съм гледал. Не съм отварял iB5 и това не мога да го твърдя със сигурност.

Re: Скоростни кутии - информация, предавателни числа

Публикувано: 20 май 2011, 10:25
от KovachevGR
Der Wolf написа:Колега Kenwoodl, тая кутия е правена и преди теб, защото тоя лагер NJ205 се използва при счупен оригинален. Не знам дали си забелязал на опашката на пиньона дали е била сложена втулка (която би трябвало да я има). Оригинално вала е с диаметър 27мм и лагерува директно на дробинките. Като се счупят дробинките и наядат вала се взима този NJ205, който е с втулка вадеща се в едната посока, стругова се вала на 25мм, набива се втулката и имаш готова скоростна. Понеже на снимката не се вижда дали има втулка, ако е нямало най-вероятно оригиналният лагер (струващ 25 лв. в МП и 45 лв. в SKF) се е счупил без да наяде вала и директно са му сложили този без втулката, което е довело до тези последствия. Между другото този лагер се чупи по две причини - липса на масло или износени лагери на дифа.

P.S. По-големият лагер на iB5 би трябвало да е направен по-голям за да има втулка, а да не лагерува директно на вала по схеми които съм гледал. Не съм отварял iB5 и това не мога да го твърдя със сигурност.
Тази кутия не се счупи нито поради липса на масло нито заради износени лагери на дифа....... _friends_

Re: Скоростни кутии - информация, предавателни числа

Публикувано: 20 май 2011, 11:30
от kenwoodl
Der Wolf написа:Колега Kenwoodl, тая кутия е правена и преди теб, защото тоя лагер NJ205 се използва при счупен оригинален. Не знам дали си забелязал на опашката на пиньона дали е била сложена втулка (която би трябвало да я има). Оригинално вала е с диаметър 27мм и лагерува директно на дробинките. Като се счупят дробинките и наядат вала се взима този NJ205, който е с втулка вадеща се в едната посока, стругова се вала на 25мм, набива се втулката и имаш готова скоростна. Понеже на снимката не се вижда дали има втулка, ако е нямало най-вероятно оригиналният лагер (струващ 25 лв. в МП и 45 лв. в SKF) се е счупил без да наяде вала и директно са му сложили този без втулката, което е довело до тези последствия. Между другото този лагер се чупи по две причини - липса на масло или износени лагери на дифа.

P.S. По-големият лагер на iB5 би трябвало да е направен по-голям за да има втулка, а да не лагерува директно на вала по схеми които съм гледал. Не съм отварял iB5 и това не мога да го твърдя със сигурност.

Да била е отваряна...личеше си, но защо се е счупил лагера не знам поради простата причина че всичко беше натрошено вътре... лагерите на дифа не ми се видяха много износени, но знам ли, а втулка нямаше, вторичния беше изяден отдолу. Когато отворих моята,беше като нова...тоя лагер който казваш беше в добро състояние, нямаше изноване на вала, но все пак смених всички други лагери и изчезнаха шумовете и характерното виене при превключване и движение. Според мен се чупи заради голямото натоварване, все пак са проектирани от 50 до около 105-115 коня колкото са хр2-ките и 3-ките с изключение на рс-а и при чувствително повишаване на мощността и постоянно натоварване трябва да се очакват проблеми