Много електроника не е на добре
Публикувано: 19 май 2010, 20:00
Учени доказаха, че съвременните автомобили са уязвими от хакерски атаки.
Група учени доказаха, че модерните автомобили са точно толкова уязвими от хакерски атаки, колкото и компютрите. Добре е колите засега нямат масово достъп до интернет...
Професорът от от Калифорнийския университет в Сан Диего Стефан Савидж и неговият колега от Вашингтонския университет Тадайоши Коно от успели да поставят автомобилната електроника под пълен контрол.
С дистанционно управление те заглушили двигател, изключили спирачките и произволно управлявали показанията на всички устройства.
Експертите се опитали да установят дали са защитени автомобилите от хакерски нападения и стигнали до неутешителни изводи. „Нашите изследвания показаха, че отговорът на този въпрос, за съжаление звучи така: „В малка степен“, пишат авторите на изследването.
Учените се опитали да „взломят“ електронните чипове, контролиращи работата на различните системи в автомобила. Във всяка съвременна кола има до 70 такива устройства.
Системите са програмирани така, че в определени ситуации действат координирано. Например в случай на авария се активират въздушните възглавници, предпазните колани се затягат, а ключалките на вратите автоматично се отварят.
Експертите разработили програма под името CarShark, способна да се намесва в обмена информация между различните електронни връзки в машините и да им изпраща лъжливи данни.
Те получили достъп до автомобилния компютър чрез стандартни комуникационни портове, с помощта на които механиците „общуват“ с колата по време на ремонт или сервизно обслужване. Изпитания били проведени както на движещи се автомобили, така и на паркирани.
„Успяхме напълно да изключим спирачките на движещ се автомобил – съобщават авторите на изследването. – Освен това можем да активираме спирачките, при което водачът натиска газта, а колата внезапно спира“.
Най-ярката илюстрация на възможностите на хакерите станал експеримент, при който стрелките на таблото били преврърнати в часовник, отчитащ секундите от 60 до 0. В последните секунди започва да звучи сигнал, а когато времето изтече, двигателят на автомобила се изключва, а ключалките на вратите се затварят.
Според експертите от хакерска атака могат да пострадат практически всички автомобилни системи, включително двигателят, спирачките, отоплението и климатичната система, светлинните индикации, таблото и заключването.
Впрочем засега автолюбителите могат да отдъхнат, тъй като потенциалните злосторници трудно ще възпроизведат работата на CarShark.
„Автомобилите печелят от това, че (надяваме се) не са включени към интернет (засега) и те все още не могат да се управляват дистанционно – казва Рик Фергсън, експерт по въпросите на безопасността към компанията Trend Micro. – затова, за да се осъществи подобно нападение, е необходимо да се получи физически достъп до машината – било чрез взлом, било в качеството на механик“.
Експертът подчертава, че в последно време все повече устройства използват връзка с интернет, затова хакерската заплаха за електронните системи на автомобилите трябва да се приема много сериозно. http://news.automedia.bg/read/9659.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Група учени доказаха, че модерните автомобили са точно толкова уязвими от хакерски атаки, колкото и компютрите. Добре е колите засега нямат масово достъп до интернет...
Професорът от от Калифорнийския университет в Сан Диего Стефан Савидж и неговият колега от Вашингтонския университет Тадайоши Коно от успели да поставят автомобилната електроника под пълен контрол.
С дистанционно управление те заглушили двигател, изключили спирачките и произволно управлявали показанията на всички устройства.
Експертите се опитали да установят дали са защитени автомобилите от хакерски нападения и стигнали до неутешителни изводи. „Нашите изследвания показаха, че отговорът на този въпрос, за съжаление звучи така: „В малка степен“, пишат авторите на изследването.
Учените се опитали да „взломят“ електронните чипове, контролиращи работата на различните системи в автомобила. Във всяка съвременна кола има до 70 такива устройства.
Системите са програмирани така, че в определени ситуации действат координирано. Например в случай на авария се активират въздушните възглавници, предпазните колани се затягат, а ключалките на вратите автоматично се отварят.
Експертите разработили програма под името CarShark, способна да се намесва в обмена информация между различните електронни връзки в машините и да им изпраща лъжливи данни.
Те получили достъп до автомобилния компютър чрез стандартни комуникационни портове, с помощта на които механиците „общуват“ с колата по време на ремонт или сервизно обслужване. Изпитания били проведени както на движещи се автомобили, така и на паркирани.
„Успяхме напълно да изключим спирачките на движещ се автомобил – съобщават авторите на изследването. – Освен това можем да активираме спирачките, при което водачът натиска газта, а колата внезапно спира“.
Най-ярката илюстрация на възможностите на хакерите станал експеримент, при който стрелките на таблото били преврърнати в часовник, отчитащ секундите от 60 до 0. В последните секунди започва да звучи сигнал, а когато времето изтече, двигателят на автомобила се изключва, а ключалките на вратите се затварят.
Според експертите от хакерска атака могат да пострадат практически всички автомобилни системи, включително двигателят, спирачките, отоплението и климатичната система, светлинните индикации, таблото и заключването.
Впрочем засега автолюбителите могат да отдъхнат, тъй като потенциалните злосторници трудно ще възпроизведат работата на CarShark.
„Автомобилите печелят от това, че (надяваме се) не са включени към интернет (засега) и те все още не могат да се управляват дистанционно – казва Рик Фергсън, експерт по въпросите на безопасността към компанията Trend Micro. – затова, за да се осъществи подобно нападение, е необходимо да се получи физически достъп до машината – било чрез взлом, било в качеството на механик“.
Експертът подчертава, че в последно време все повече устройства използват връзка с интернет, затова хакерската заплаха за електронните системи на автомобилите трябва да се приема много сериозно. http://news.automedia.bg/read/9659.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Аз смятам, че NOD-32 ще свърши работа