С дизелите нямам опит, но бензиновите от 1,6 нагоре са добри. 1,4 е куц, особено за комби. Опциите са 1,6 - 101 коня, 1,8 - 115 коня, 2,0 - 130 коня. Всичките са с по два вала и 16 клапана, 1,8 и 2,0 са си фордови двигатели, еволюция на Зетека - последен етап, докато 1,6 (въпреки името Зетек) е от японските разработки, които и в момента се слагат като Дуратек. Окачването на комбитата е по-различно отколкото на хечбеците и седана, където е прословутия Control Blade.
По възможност търси кола от фейслифта, ако можеш да си го позволиш - изчистени са дребните недостатъци от първото поколение. Като цяло кривите неща, които ме дразнят мен са следните:
- стъклата на предните врати тропат в полуотворено положение и скърцат в затворено при преминаване през неравности - оправено е с променен дизайн на повдигачите им след фейслифа.
- фаровете със стандартните крушки светят слабо - проблемът също е решен при фейслифта, аз карам с Osram Silverstar и положението е горе-долу добре.
- оригиналните гърнетата гният
- "спортните" седалки със страничните опори имат тенденция да се чупят, т.е. да се къса точковата заварка на опората. Лесно се открива - като хванеш опората на седалката и я натиснеш, се усеща как желязото мърда. Нова заварка оправя завинаги проблема, но трябва да се свалят тапицериите и си е играчка.
- Купето не гние, поне първите 9 години

, но вътре под таблото има разни железа, които не се виждат и съответно са без грам покритие - те си ръждясват (много фордовско).
- Оригиналните механични огледала играят при висока скорост или неравна настилка и замъгляват образа. Интересно е, че ментетата с неясен произход не играят...
- Централната конзола е с интересен, но непрактичен дизайн - имаш две дупки, които са големи за чаши и малки за нещо друго...
- Освен при Ghia изпълненията, основни неща, които не мога да нареча екстри, липсват при Фокусника - например осветление в краката на водача, осветление в жабката, автоматично вдигане и сваляне на стъклата, заден плафон в салона, автоматично изтегляне на предната дясна седалка при сваляне на облегалката за по-лесен достъп при тривратите и прочие дреболии. Не че нещо, ама Маздата от 84-та ги има повечето от тия "екстри".
Горните неща ги описвам от стремеж да съм обективен, не съм от хората които сляпо хвалят колите си. Фактът, че съм си купил втори Фокус, въпреки че на първия му хвърлих двигателя, говори че колата ми харесва и за мен е добър автомобил с много добро съотношение качество / цена.
Реално обаче не можеш да добиеш пълни впечатления при пробно каране, трябва да покараш колата един-два пъти през Биклемето или Шипка, за да разбереш къде и е силата
Уф, цял роман написах...