КАТ предлага годишен стикер 3 в 1
Публикувано: 27 юли 2009, 16:28
КАТ предлага годишен стикер 3 в 1
Публикувана от topnews.bg в България
Дата: 2009-07-27 09:28:00
Собственикът на всяка кола да получава годишен стикер, който да му дава право да се движи по пътищата в страната. Такава идея ще предложат от КАТ на бъдещото ръководство на МВР, пише в днешния си брой в. "Труд".
Новата лепенка трябва да замени винетката и знаците за технически преглед и застраховка "Гражданска отговорност". За да се стигне до приемането й, трябва да бъдат свързани компютърните системи на полицията за авторегистрациите и шофьорските глоби, на застрахователите, на пътната агенция и на данъчните служби.
Всеки автомобил веднъж годишно да получава специален стикер, който да му дава право да се движи по пътищата. Това е една от най-новите идеи на КАТ, която ще се предложи на ръководството на МВР.
Бъдещата лепенка ще трябва да замени три - винетката, знакът за технически преглед, както и този за платена застраховка "Гражданска отговорност", които изпъстрят предните стъкла на българските коли. Тази система е била въведена преди около 15 години в Канада и действа без проблем - немаркирана кола, която излезе на пътя, веднага се засича от камери или радари, спира се и се проверява от ченгетата, а небрежният й шофьор отнася глоба.
Стикерът 3 в 1 ще стане последната фаза в изграждането на национална компютърна система, включваща цялостни досиета и на автомобилите, и на собствениците им, и на шофьорите им. За целта трябва да бъдат свързани базите данни за регистрация и глоби на КАТ, техническите прегледи, които се отчитат в ДАИ, винетната система, следена от пътната агенция, застрахователните и общинските данъчни регистри.
Когато след 1-2 години системата влезе в действие, през декември всеки шофьор ще може да отиде до най-близката поща и да получи стикера, който да лепне на предното стъкло на 1 януари. С няколко кликвания на мишката пощаджийката ще може да провери дали автомобилът, за който се иска лепенката, има регистриция в КАТ, дали е минал на преглед, дали собственикът не дължи глоби или данъци, дали е платил застраховка "Гражданска отговорност", винетна такса и т.н. Същата бърза проверка ще се прави и по граничните пунктове, когато българско возило заминава за чужбина. Такъв стикер ще получават и автомобилите с номера от страни от Евросъюза, ако собствениците им решат да ги карат за повече от 1-2 месеца в България.
Знакът ще се засича от уредите за заснемане на превишена скорост и от камерите по улиците на големите градове и магистралите. На стикера ще има специален щрих код и пътен или граничен полицай ще може да проверява с четящо устройство дали стикерът не е фалшив.
Обмисля се дори вариант завграждане на чип, който да бъде "забелязван" при преминаването на автомобила през граничните зони или полицейските КПП-та на изходите на градовете.
Ако лепенката я няма, колата и шофьорът ще бъдат спирани и ще се проверява по интернет, докато се установи защо липсва стикерът. Най-ниска ще е глобата за този, който просто е забравил да го залепи на предното стъкло. А най-висока за онзи, който кара без задължителна застраховка или не е минал на преглед.
Лепенката може да удари автомафията ида улесни полицаите при откриването на крадени коли. Бандитите ще трябва да търсят хакерски начини да проникнат в компютърната система, иначе ще бъде невъзможно да се фалшифицират авторегистрациите.
Другият ефект е изваждането от трафика на всички коли без преглед, застраховки, винетки, както и на собственици, които не са си платили данъка или шофьорските глоби. Ще скочат постъпленията и на частните компании, и на пътния фонд, и в бюджета на общините, и в държавната хазна. Ще отидат за скраб повечето трошки, които задръстват кварталите в големите градове. И не на последно място - за всяка кола ще има информация от внасянето й в България до претопяването й за скраб.
"Канадската система" е била обсъждана от 2-3 години у нас и неотдавна е била предложена на отиващото си ръководство на МВР. Досега обаче не са били правени реални стъпки за съгласуване с другите заинтересовани ведомства и организации.
Една от възможните опасности от въвеждането на стикера 3 в1 е свободният достъп през интернет до лични данни на граждани, до фирмена информация за автомобили както и фалшификации. Затова при изграждането и на тази компютърна система в МВР ще се спазва железният принцип за външна и вътрешна среда, обясняват експертите.
Най-общо правилата са, че потребителите ще имат достъп само до определени сектори. За да се стига до по-подробни справки, ще бъдат необходими служебни пароли. Всяко влизане или промяна в "забранените сектори" се запаметява, а проникналият се идентифицира.
Съвместяването на компютърните системи на КАТ, застрахователите, пътната агенция, данъчните служби и т.н. ще става във външна, а не във вътрешна среда. Например - ако се въведе номерът на колата, на екрана ще излязат графи, на които е отбелязано с "Да" или "Не" дали са платени всички изисквани такси.
Системата на единен годишен стикер няма да задължава шофьорите да се издължават в последния месец на предходната година, допълват специалистите. Застраховките например могат да се сключват по всяко време или да се изплащат на вноски.
Публикувана от topnews.bg в България
Дата: 2009-07-27 09:28:00
Собственикът на всяка кола да получава годишен стикер, който да му дава право да се движи по пътищата в страната. Такава идея ще предложат от КАТ на бъдещото ръководство на МВР, пише в днешния си брой в. "Труд".
Новата лепенка трябва да замени винетката и знаците за технически преглед и застраховка "Гражданска отговорност". За да се стигне до приемането й, трябва да бъдат свързани компютърните системи на полицията за авторегистрациите и шофьорските глоби, на застрахователите, на пътната агенция и на данъчните служби.
Всеки автомобил веднъж годишно да получава специален стикер, който да му дава право да се движи по пътищата. Това е една от най-новите идеи на КАТ, която ще се предложи на ръководството на МВР.
Бъдещата лепенка ще трябва да замени три - винетката, знакът за технически преглед, както и този за платена застраховка "Гражданска отговорност", които изпъстрят предните стъкла на българските коли. Тази система е била въведена преди около 15 години в Канада и действа без проблем - немаркирана кола, която излезе на пътя, веднага се засича от камери или радари, спира се и се проверява от ченгетата, а небрежният й шофьор отнася глоба.
Стикерът 3 в 1 ще стане последната фаза в изграждането на национална компютърна система, включваща цялостни досиета и на автомобилите, и на собствениците им, и на шофьорите им. За целта трябва да бъдат свързани базите данни за регистрация и глоби на КАТ, техническите прегледи, които се отчитат в ДАИ, винетната система, следена от пътната агенция, застрахователните и общинските данъчни регистри.
Когато след 1-2 години системата влезе в действие, през декември всеки шофьор ще може да отиде до най-близката поща и да получи стикера, който да лепне на предното стъкло на 1 януари. С няколко кликвания на мишката пощаджийката ще може да провери дали автомобилът, за който се иска лепенката, има регистриция в КАТ, дали е минал на преглед, дали собственикът не дължи глоби или данъци, дали е платил застраховка "Гражданска отговорност", винетна такса и т.н. Същата бърза проверка ще се прави и по граничните пунктове, когато българско возило заминава за чужбина. Такъв стикер ще получават и автомобилите с номера от страни от Евросъюза, ако собствениците им решат да ги карат за повече от 1-2 месеца в България.
Знакът ще се засича от уредите за заснемане на превишена скорост и от камерите по улиците на големите градове и магистралите. На стикера ще има специален щрих код и пътен или граничен полицай ще може да проверява с четящо устройство дали стикерът не е фалшив.
Обмисля се дори вариант завграждане на чип, който да бъде "забелязван" при преминаването на автомобила през граничните зони или полицейските КПП-та на изходите на градовете.
Ако лепенката я няма, колата и шофьорът ще бъдат спирани и ще се проверява по интернет, докато се установи защо липсва стикерът. Най-ниска ще е глобата за този, който просто е забравил да го залепи на предното стъкло. А най-висока за онзи, който кара без задължителна застраховка или не е минал на преглед.
Лепенката може да удари автомафията ида улесни полицаите при откриването на крадени коли. Бандитите ще трябва да търсят хакерски начини да проникнат в компютърната система, иначе ще бъде невъзможно да се фалшифицират авторегистрациите.
Другият ефект е изваждането от трафика на всички коли без преглед, застраховки, винетки, както и на собственици, които не са си платили данъка или шофьорските глоби. Ще скочат постъпленията и на частните компании, и на пътния фонд, и в бюджета на общините, и в държавната хазна. Ще отидат за скраб повечето трошки, които задръстват кварталите в големите градове. И не на последно място - за всяка кола ще има информация от внасянето й в България до претопяването й за скраб.
"Канадската система" е била обсъждана от 2-3 години у нас и неотдавна е била предложена на отиващото си ръководство на МВР. Досега обаче не са били правени реални стъпки за съгласуване с другите заинтересовани ведомства и организации.
Една от възможните опасности от въвеждането на стикера 3 в1 е свободният достъп през интернет до лични данни на граждани, до фирмена информация за автомобили както и фалшификации. Затова при изграждането и на тази компютърна система в МВР ще се спазва железният принцип за външна и вътрешна среда, обясняват експертите.
Най-общо правилата са, че потребителите ще имат достъп само до определени сектори. За да се стига до по-подробни справки, ще бъдат необходими служебни пароли. Всяко влизане или промяна в "забранените сектори" се запаметява, а проникналият се идентифицира.
Съвместяването на компютърните системи на КАТ, застрахователите, пътната агенция, данъчните служби и т.н. ще става във външна, а не във вътрешна среда. Например - ако се въведе номерът на колата, на екрана ще излязат графи, на които е отбелязано с "Да" или "Не" дали са платени всички изисквани такси.
Системата на единен годишен стикер няма да задължава шофьорите да се издължават в последния месец на предходната година, допълват специалистите. Застраховките например могат да се сключват по всяко време или да се изплащат на вноски.