Изпреварване и техники за маневриране!

Това се прави така! Няма смисъл да откриваме топлата вода.
Отговори
Потребителски аватар
Nebhotep
потребител
потребител
Мнения: 1977
Регистриран: 07 юли 2008, 15:26
Модел на автомобила: Ford S-Max Titanium,105 kW (143 PS) year 2008, 6 speed manual Ford Escort MK VІІ Turnier`97 1.6 16v CLX
Местоположение: София
Status: Извън линия

Изпреварване и техники за маневриране!

Мнение от Nebhotep » 12 апр 2013, 12:55

Изпреварване и маневриране

Това е най- опасната маневра, по време на която се случва всяка пета катастрофа на пътя!

Ще разгледаме най- сложната разновидност на изпреварването - на тесен път, с навлизане в насрещната лента за движение. В този колективен "танц" участват миниум три участника- изпреварващ, изпреварван и насрещно движещия се автомобил.

Изпреварвате ВИЕ!

Оценете обстановката,вземете решение и се подгответе за изпреварването.

Колкото са по- големи габаритите на автомобила, който изпреварвате (камион, автобус), толкова по далеч трябва да се движите от него. Длъжни сте да наблюдавате насрещното движение колкото се може по- надалеч. Обръщайте внимание на автомобили, които се готвят да излязат от второстепенен път отляво и от дясно. Завиващите надясно водачи, обичайно гледат само наляво. Вие изпреварвайки в насрещната лента, ще бъдете за тях неочаквано събитие.
Преди изпреварване проверете, дали зад вас не се движи автомобил с висока скорост!
Ако пред вас водачът намалява скоростта, не бързайте да го изпреварвате, първо разберете, защо прави това.
При изпреварване даже на път със слабо движение трябва да извършвате маневрите в очакване на насрещен автомобил. Не изпреварвайте при ограничения във видимостта (в завои или в края на изкачване и т.н.).
Не предприемайте изпреварване зад изпреварващ автомобил, промислете дали ще ви стигне времето да извършите маневрата.
Не се надявайте на случайност, но и не се мотайте по пътя. Изберете разумният риск с готови варианти при различно развитие на събитията.
Колкото по- малко време се намирате в насрещната лента, толкова е по- безопасно изпреварването.

Разликата в скоростта с изпреварвания трябва да е максимално възможната и до пристрояването обратно, автомобилът трябва винаги да е в режим на ускорение. Ускоряването трябва да е преди и по време на изпреварването. Това особено касае изпреварване, когато трябва да изпреварите бавно движеща се машина при интензивно насрещно движение. Използвайте целия потенциал на мотора:

1. По- рано, още в очакване на възможност, включете по- ниска предавка, при автомобили с автоматична скоростна кутия изключете "overdrive" или преминете в режим спорт;
2. Започнете изпреварването при обороти 3000-5000 об/мин.
3. Натиснете педала на газта до край, на по- висока предавка превключвайте, когато стрелката на оборотомера приближава червената зона;
Прибягвайте към допълнителен звуков или светлинен сигнал за предупреждение при изпреварване.
Когато се намирате в насрещната лента, задължително трябва да работи левият мигач.
Включвайте десният мигач, само при връщане във вашата лента. Така насрещният водач ще знае точно в каква фаза на изпреварване се намирате и при необходимост, ще предприеме аварийно спиране.

В ситуации "изглежда няма да успея" е важно бързо да приемете решение и да не го променяте!
Не се пристроявайте обратно веднага. Изчакайте ако е възможно и продължете движението си по насрещната лента ускорявайки и след това включете десния пътепоказател.
Връщането във вашата лента ще е безопасно, ако виждате изпреварвания автомобил в дясното си странично огледало.
Ако във вашата редица има плътен поток от автомобили, за да избегнете засичане на изпреварения автомобил и сблъсък със задната броня на предния автомобил, трябва да разбиете третата фаза на две части. Първата- след изпреварване трябва интензивно да започнете спиране още в насрещната лента, за да изравните своята скоростта на автомобилите в колоната. Второ- внимателно приберете автомобила в попътния поток.

Ако Ви изпреварват

Ако забележите отпред препятствие или друг вид пътна ситуация, която пречи на изпреварването, се постарайте да предупредите изпреварващия (ляв мигач, махане с ръка) или да му попречите да започна маневрата, чрез пристрояване в ляво.
Не увеличавайте скоростта, когато ви изпреварват!/b]
Ако изправарващата ви машина не успява да завърши навреме маневрата, намалете скоростта и отклонете в дясно към банкета- в случай на сблъсък ще бъде лошо за всички участници.

Ако сте насрещен автомобил за "изпреварван- изпреварващ"
Източникът на повечето проблеми и катастрофи при изпреварване се явява фактора внезапност и като следствие дефицит на времето за маневра. Само по един начин можем да се борим с фактора внезапност, като го предполагаме! Трябва да очакваме внезапна поява на изпреварващ във всеки момент.

Постоянно контролирайте източника на опасност, не се отвличайте със странични дейности (пушене, ядене, разговор по GSM, нагласяне на музиката и т.н). Достатъчен е ненапрегнат контрол на ситуациите.
Ако изпреварващата машина не успява да приключи навреме маневрата и дайте допълнително време и пространство- намалете и отклонете в дясно към банкета.
По всякакъв начин избягвайте челен удар!
Полезно е винаги да контролирате границите на платното, качеството на пътната настилка предстоящи кръстовища или жп. прелези и т.н.

Желателно е да си представяте поведението на автомобила на различни пътни покрития (асфалт, пясък, глина, сняг) особено при високи скорости или рязка смяна на покритието.

Потребителски аватар
peterdi_bg
потребител
потребител
Мнения: 2076
Регистриран: 11 сеп 2008, 22:02
Модел на автомобила: n/a
Местоположение: София
Status: Извън линия

Re: Изпреварване и техники за маневриране!

Мнение от peterdi_bg » 12 апр 2013, 18:16

Благодарности на изчерпателните обяснения!

Едно много важно напомняне на междуградските пътища е, че обичайно на места с ограничена видимост (завои, промяна на наклона и тн) и на места с разклони и кръстовища изпреварването е забранено именно поради гореописаните причини. Много често в такива ситуации ни изпреварват - като не можем да ги спрем, поне да им помогнем като намалим скоростта.

Аз лично не бих препоръчал да се извършват по-рисковани изпреварвания на непознат път. Ако знаем, че след 500 м следва прав участък, сме по-склонни да изчакаме обаче ако не знаем какво следва, сме по-склонни да изпреварим на по-неподходящи места.

На автомагистрали при наличие на голям брой изпреварващи отляво винаги е добре да се внимава за бавнодвижещи се и бавнонавлизащи в дясната лента превозни средства (виждал съм как камиони излизат от бензиностанция направо през една лента), а при изпреварване освен да се следи за правилно извършване на маневрата, трябва и да се отчита скоростта на бързаците в лявата лента, дори да са далеч!

Много важно - при изпреварване в по-силен дъжд, когато колите интензивно хвърлят вода във въздуха зад себе си, при изпреварване не е добра идея да се връщаме веднага в своята лента залепени пред изпреварения, а е добре да осигурим поне 30 метра разстояние пред него и тогава да се върнем в лентата.
ЦЕНИ ЖИВОТА! УБИЙ СКОРОСТТА!

diesel1.6
потребител
потребител
Мнения: 4211
Регистриран: 11 яну 2006, 14:37
Модел на автомобила: escort 1.3 GL + escort 1.6 d и мондео 1.8тд с летни джанти
Местоположение: Варна
Контакти:
Status: Извън линия

Re: Изпреварване и техники за маневриране!

Мнение от diesel1.6 » 12 апр 2013, 20:37

Не съм съгласен, даже съм против препоръките.
Грешката се крие в това:
1. По- рано, още в очакване на възможност, включете по- ниска предавка, при автомобили с автоматична скоростна кутия изключете "overdrive" или преминете в режим спорт;
2. Започнете изпреварването при обороти 3000-5000 об/мин.
и в идеята, че при изпреварване трябва да се ускорява, а маневрата да започне при еднакви скорости на изпреварващия и изпреварвания.

Най-безопасното изпреварване е когато го правиш с постоянна скорост или с неголямо ускорение. И без превключване на предавки - и без това си е сложна ситуацията.

Потребителски аватар
pepy1
Модератор
Модератор
Мнения: 4786
Регистриран: 18 май 2005, 22:38
Модел на автомобила: бивш форд ескорт 1.6i 16v zetec Ghia Combi'96
бившо пежо 306 комби 1,9 ТД пак комби и Сеат ибиза 3 цилиндров 1.4 дизел
Местоположение: шоп от Младост-4
Контакти:
Status: Извън линия

Re: Изпреварване и техники за маневриране!

Мнение от pepy1 » 12 апр 2013, 20:45

ако поне 50% от шофьорите в България спазваха това ,то катастрофите ще намалеят с 2/3/да не говориме за жертвите/
по мой наблюдения в почето случаи изпреварвания дава газ и не позволява да го изпревариш,което си е предпоставка за ПТП
времето е като парите-никога не стига

Потребителски аватар
S_C
потребител
потребител
Мнения: 4605
Регистриран: 05 юни 2008, 23:00
Модел на автомобила: Mondeo`95 2.0
Marea`01 1.6
Caravelle JX
Местоположение: София
Контакти:
Status: Извън линия

Re: Изпреварване и техники за маневриране!

Мнение от S_C » 12 апр 2013, 20:52

Е това му е хубавото на движението в щатите...не си тормозиш акъла с преценки-всеки си кара в лентата, цялата колона върви с колкото е ограничението и никой никого не изпреварва.Фантазия е да се кара там-сядаш, слушаш си музика и мислиш за всичко друго,само не и за това как да стигнеш от точка А в точка Б без да се утрепеш...
А тука...предимно за това последното мислим!
Не говоря с непознати. Никога не се знае кой от двама ни ще се окаже психопат!

Потребителски аватар
HACKO
Модератор
Модератор
Мнения: 13106
Регистриран: 24 май 2006, 21:22
Модел на автомобила: FORD FOCUS 04г/1.6/ X 4696 KK
SUBARU LEGACY 10г/2.0/ СВ 6292 ВК
Местоположение: ХАСКОВО
Status: Извън линия

Re: Изпреварване и техники за маневриране!

Мнение от HACKO » 12 апр 2013, 20:57

S_C написа:...
А тука...предимно за това последното мислим!
За кое? Как да се утрепем или как да отцелеем? Мисля че е първото.
Въздържайте се от излишни цитати, има бутон "ОТГОВОРИ", ще заключвам! *0030*

diesel1.6
потребител
потребител
Мнения: 4211
Регистриран: 11 яну 2006, 14:37
Модел на автомобила: escort 1.3 GL + escort 1.6 d и мондео 1.8тд с летни джанти
Местоположение: Варна
Контакти:
Status: Извън линия

Re: Изпреварване и техники за маневриране!

Мнение от diesel1.6 » 12 апр 2013, 21:20

И като тръгнеш според препоръките по-горе с 4000 оборота, с идеята да ускориш, а колата ти има макс въртящ момент при 2300, естествено, че изпреварваният след половин минута ще се изнерви и ще се разкара напред от застанлия до него испреварващ с ревящ и мъчещ се двигател :D:
Да не говорим, че нормалните коли се карат до 4000, не от там нагоре.

Потребителски аватар
nikolovvd
потребител
потребител
Мнения: 4952
Регистриран: 15 май 2006, 16:18
Модел на автомобила: Mitsubishi X
Местоположение: Видин
Status: Извън линия

Re: Изпреварване и техники за маневриране!

Мнение от nikolovvd » 13 апр 2013, 23:25

Според мен е твърде рисковано, а понякога и глупаво да започнеш да изпреварваш в колона. Изпревариш 4-6-10 коли и след 2-3 км си отново последна кола в колоната. Типично за летните пътувания до морето.
Когато ни изпреварват трябва да сме концентрирани и напълно адекватни в ситуацията. Тогава в 99% от случаите могат да се избегнат катастрофите. Дори изпреварващият да е предприел рисковано изпреварване, всичко може да приключи бързо и безаварийно с едно натискане на спирачката при нужда. Сещам се поне за два-три случая, в които тази маневра ме е спасявала от челен удар - веднъж с бус и втори път с Мерцедес и веднъж, когато ме изпреварваше Мерцедес на баир и в завой.
Всички сме имали случаи, в които изпреварвания започва да ускорява в момента, в който види подадения ляв мигач. В такива ситуации обикновено прекратявам маневрата и се прибирам зад него, а той ако иска да си троши главата и да си мери конете с някой на неговия акъл. Може да нямаме толкова коне, колкото него, но поне мозък в главата си имаме!

Потребителски аватар
иво г. иванов
потребител
потребител
Мнения: 915
Регистриран: 15 авг 2010, 14:31
Модел на автомобила: Ford Focus 1.6 zetec-s 2000 ,renault 19
Местоположение: Berkoviza , Montana
Status: Извън линия

Re: Изпреварване и техники за маневриране!

Мнение от иво г. иванов » 14 апр 2013, 16:41

Още една препоръка при изпреварване на по- бавно движещ се водач от няколко автомобила.
Не бързайте да скъсявате дистанцията до изпреварвания веднага след като колегата пред вас е предприел
изпреварването си. Има вероятност той да прецени, че няма да може да довърши маневрата и да се прибере
обратно на мястото си в колоната.
Не е срамно да не знаеш - срам е да не питаш!

Потребителски аватар
peterdi_bg
потребител
потребител
Мнения: 2076
Регистриран: 11 сеп 2008, 22:02
Модел на автомобила: n/a
Местоположение: София
Status: Извън линия

Re: Изпреварване и техники за маневриране!

Мнение от peterdi_bg » 15 апр 2013, 15:01

иво г. иванов написа:Не бързайте да скъсявате дистанцията до изпреварвания веднага след като колегата пред вас е предприел
изпреварването си. Има вероятност той да прецени, че няма да може да довърши маневрата и да се прибере
обратно на мястото си в колоната.
И още - ако втори водач изпреварва от по-задна позиция и види че няма да успее да изпревари всичките (което често се случва) ще може да се прибере в освободеното място. Въобще според мен залепянето за предния (който се движи по-бавно), в очакване на шанс за изпреварване е много лош навик и води до цял куп рискове.
ЦЕНИ ЖИВОТА! УБИЙ СКОРОСТТА!

pakumba
потребител
потребител
Мнения: 93
Регистриран: 26 апр 2005, 20:32
Модел на автомобила: fiat croma 2.0 i.e
Местоположение: софия
Status: Извън линия

Re: Изпреварване и техники за маневриране!

Мнение от pakumba » 22 май 2013, 17:09

В тези съвети има и верни неща, ама има и неправилни. Изпреварване се прави като предварително си с по-висока скорост- така и да ти дават газ и каквото и да прави изпреварвания, като го застигна с 30 км/ч повече от него, няма избор освен да бъде изпреварен:) Освен това изпреварване с лепене се прави само ако познаваш пътя идеално, знаеш, че има кратка отсечка и колата ти върви достатъчно. При всяка друга ситуация изпреварването трябва да се прави от дистанция с набиране на скорост преди това. Отделно, че това лепене пречи много на по-бързите, защото вместо да изпреваря 1 камион, трябва да изпреваря един камион и една кола/или повече залепена за него. Отделно ми се е случвало хиляди пъти да ми дават десен мигач да ги изпреваря, нямам видимост и си седя и след секунда ми дават ляв, че ръйш ли се появил някой си, в този ред на мисли на десен мигач даден ако нямам видимост ама въобще не се доверявам .
Относно на какви обороти се прави изпреварване е смешно да се говори. Прилича ми на приказките едно време между начинаещи жени шофьори - "Абе на коя скорост се качва баир?" :mrgreen: Ще си изпреварвам с каквито искам обороти, моята върви най-много от 1800 до 3 000, това прави ли ме слаб в изпреварването с 305 НМ? Иначе съм съгласен, че трябва да се прави максимално бързо, но с какви обороти и с колко газ до дъно е отделен въпрос. Друга препоръка е да се избягва смяна на предавките при самото изпреварване- намаля се шанса нещо да се счупи в този момент, да се скъса жило на съединител и т.н. Дори на дизелджийте /важи само за комън рейл/ бих препоръчал да избягват да изпреварват с газ до дъно, защото точно това са ситуациите, в които системите се товарят най-много и съответно някой датчик гаси колата и се оказваш изпреварващ с изгаснал двигател- много опасно. Точно това се случва при заминала дюза/ регулатор налягане на горивото/ заминала помпа за високо налягане/ заминала помпа в резервоара/ задръстен филтър/ заминал датчик на рейла. В тези моменти се постига най-високото налягане, за което е смятана колата и при неизправност на нещо налягането или много се вдига или прави голяма разлика между искано и реално и компа я гаси в движение.
Успех на всички и умната, че бързото каране не означава опасно, нито бавното безопасно.

Отговори

Върни се в “СЪВЕТИ / НАПРАВИ СИ САМ”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 7 госта