Промените в ЗДвП-затъмняването на стъклата-размисли и страсти
Публикувано: 12 яну 2017, 20:25
След седмица (21.01) влизат в сила гласуваните през м. декември 2016г. промени в ЗДВП. Това става един месец след приемането им. Тук ще се спра само върху най-спорната от всички направени поправки-тази за стъклата. Тя се намира в чл. 105 от закона и гласи следното:
Чл. 105.
(1) Забранява се ограничаване на видимостта през челното, задното и през страничните стъкла на автомобила, осигуряващи видимостта на водача към пътя, както и намаляване на прозрачността им.
(2) Ограничаване на видимостта през стъклата на задните странични врати на леките автомобили, както и намаляване на прозрачността им, се допуска само при наличие на огледала за виждане назад от двете страни на автомобила.
(3) Намаляване прозрачността на стъклата по ал. 2 се допуска само в границите на стойностите, определени в Правило № 43 на Икономическата комисия за Европа на Организацията на обединените нации.
Промените са предложени преди повече от година и малкото изпратени становища срещу този текст отново бяха само от фирмите, търгуващи с фолио. За поредна година, автоклубовете в БГ (поне двадесет регистрирани като юридически лица и провеждащи дейност) решиха, че промените в закона не ги касаят, че нямат работа там и отново никой не написа два реда, в резултат на което предложените промени станаха част от закона така, както си бяха подготвени още от самото начало. Милиционерското лоби в партия ГЕРБ, подкрепено от няколко комунисти, отново прокара безсмислени ограничения в правата на гражданите. И ако до сега го правеха под предтекст за подбряване на сигурността, сега дори и толкова не се постараха, а директно хвърлиха един пакет промени, които минаха без никаква съпротива.
И така, текстът е пред нас.
По чл.1 е последователна съществуващата до момента съдебна практика, която приема, че с текста са уредени две самостоятелни хипотези. Едната- че е забранено ограничаването на видимостта, а другата-че е забранено намаляването на прозрачността на стъклата. Това са две самостоятелни административни нарушения, без да е нужно да са налице и двете едновременно. Достатъчно е само едното. Отнася се за предното стъкло (тук няма промяна), задното и двете странични стъкла, намиращи се от двете страни в зоната на видимост на водача към пътя. С това се преодолява едно по-старо разбиране на съдилищата, че автомобилите комби и хечбек нямат задно стъкло, а врата, понеже тя по талон е вписана като врата. Сега акцентът е върху функционалността на стъклата- съответно като предно и задно. Изработката им по различна технология-съответно закалено и триплекс, също остава без значение.
Този текст не касае стъклата, които не осигуряват видимост към пътя! Стар милиционерски трик е четенето на текста до онази запетайка, след която се пояснява, че ограничението важи само за стъклата, които осигуряват видимост към пътя, благодарение на която не един катаджия е празнувал Нова година през август, а някои започват и още от април. Жертва на това стават предимно млади водачи.
Алиня 2 въвежда новото понятие "задни странични врати" в закона, с което се ликвидира съществуващата към момента благоприятна съдебна практика. Много им пречеше, много дела губеха заради тая норма. И вече съвсем новото- изричното препращане към правилата на ИКЕООН за типовото одобрение, където минималният процент светлопропускливост на страничните стъкла е определен на 70%. Максимално допустимо затъмняване-30%. Допустимо е при наличието на огледала от двете страни.
Сега...какво можем и не можем, съответно на горните текстове:
На предно, задно и предни странични стъкла-нищо не може.
Задни странични стъкла се разделят според вида на МПС:
- Автомобили със задни врати могат да намалят прозрачността на стъклата до 30% (70% пропускливост), но няма забрана за ограничаване на видимостта през тях в каквито и да е граници, по какъвто и да е начин, в случай, че имат две странични огледала. Пердета, щори...са напълно позволени, в сила си е чл. 13 от Правилника, който изрично ги регламентира:
Чл. 13. Забранено е поставянето на пердета на стъклата на предните врати и на задното стъкло. Допуска се поставяне на пердета на стъклата на задните врати само при наличие на огледала за виждане назад от двете страни на автомобила.
- Автомобили без задни врати...това са двувратки, микробуси, автобуси, кабриолети и др. МПС, при които задните странични стъкла не са монтирани на врата. Без значение дали са подвижни или неподвижни тези стъкла, ако не са на врата, те остават извън рестрикциите на закона. Няма никакво ограничение в степента за затъмняване и ограничаване на видимостта през тези стъкла, защото текстът на ал.2 изрично свежда приложението и само до стъклата на задните странични врати, а текстът на ал. 3 препраща към нея! Те остават и извън приложното поле на правилника относно пердетата-просто за тях в правилника няма регламентация.
Успех и помнете, че гражданските права са като мускулите-трябва да се упражняват ежедневно!
Чл. 105.
(1) Забранява се ограничаване на видимостта през челното, задното и през страничните стъкла на автомобила, осигуряващи видимостта на водача към пътя, както и намаляване на прозрачността им.
(2) Ограничаване на видимостта през стъклата на задните странични врати на леките автомобили, както и намаляване на прозрачността им, се допуска само при наличие на огледала за виждане назад от двете страни на автомобила.
(3) Намаляване прозрачността на стъклата по ал. 2 се допуска само в границите на стойностите, определени в Правило № 43 на Икономическата комисия за Европа на Организацията на обединените нации.
Промените са предложени преди повече от година и малкото изпратени становища срещу този текст отново бяха само от фирмите, търгуващи с фолио. За поредна година, автоклубовете в БГ (поне двадесет регистрирани като юридически лица и провеждащи дейност) решиха, че промените в закона не ги касаят, че нямат работа там и отново никой не написа два реда, в резултат на което предложените промени станаха част от закона така, както си бяха подготвени още от самото начало. Милиционерското лоби в партия ГЕРБ, подкрепено от няколко комунисти, отново прокара безсмислени ограничения в правата на гражданите. И ако до сега го правеха под предтекст за подбряване на сигурността, сега дори и толкова не се постараха, а директно хвърлиха един пакет промени, които минаха без никаква съпротива.
И така, текстът е пред нас.
По чл.1 е последователна съществуващата до момента съдебна практика, която приема, че с текста са уредени две самостоятелни хипотези. Едната- че е забранено ограничаването на видимостта, а другата-че е забранено намаляването на прозрачността на стъклата. Това са две самостоятелни административни нарушения, без да е нужно да са налице и двете едновременно. Достатъчно е само едното. Отнася се за предното стъкло (тук няма промяна), задното и двете странични стъкла, намиращи се от двете страни в зоната на видимост на водача към пътя. С това се преодолява едно по-старо разбиране на съдилищата, че автомобилите комби и хечбек нямат задно стъкло, а врата, понеже тя по талон е вписана като врата. Сега акцентът е върху функционалността на стъклата- съответно като предно и задно. Изработката им по различна технология-съответно закалено и триплекс, също остава без значение.
Този текст не касае стъклата, които не осигуряват видимост към пътя! Стар милиционерски трик е четенето на текста до онази запетайка, след която се пояснява, че ограничението важи само за стъклата, които осигуряват видимост към пътя, благодарение на която не един катаджия е празнувал Нова година през август, а някои започват и още от април. Жертва на това стават предимно млади водачи.
Алиня 2 въвежда новото понятие "задни странични врати" в закона, с което се ликвидира съществуващата към момента благоприятна съдебна практика. Много им пречеше, много дела губеха заради тая норма. И вече съвсем новото- изричното препращане към правилата на ИКЕООН за типовото одобрение, където минималният процент светлопропускливост на страничните стъкла е определен на 70%. Максимално допустимо затъмняване-30%. Допустимо е при наличието на огледала от двете страни.
Сега...какво можем и не можем, съответно на горните текстове:
На предно, задно и предни странични стъкла-нищо не може.
Задни странични стъкла се разделят според вида на МПС:
- Автомобили със задни врати могат да намалят прозрачността на стъклата до 30% (70% пропускливост), но няма забрана за ограничаване на видимостта през тях в каквито и да е граници, по какъвто и да е начин, в случай, че имат две странични огледала. Пердета, щори...са напълно позволени, в сила си е чл. 13 от Правилника, който изрично ги регламентира:
Чл. 13. Забранено е поставянето на пердета на стъклата на предните врати и на задното стъкло. Допуска се поставяне на пердета на стъклата на задните врати само при наличие на огледала за виждане назад от двете страни на автомобила.
- Автомобили без задни врати...това са двувратки, микробуси, автобуси, кабриолети и др. МПС, при които задните странични стъкла не са монтирани на врата. Без значение дали са подвижни или неподвижни тези стъкла, ако не са на врата, те остават извън рестрикциите на закона. Няма никакво ограничение в степента за затъмняване и ограничаване на видимостта през тези стъкла, защото текстът на ал.2 изрично свежда приложението и само до стъклата на задните странични врати, а текстът на ал. 3 препраща към нея! Те остават и извън приложното поле на правилника относно пердетата-просто за тях в правилника няма регламентация.
Успех и помнете, че гражданските права са като мускулите-трябва да се упражняват ежедневно!
